Helgläsning: Pionjären Mister Spex tar tysk succé till Sverige

"Konkurrensen är begränsad".

I dag har 6 av 10 personer någon form av synfel. Så inleder det internationella e-handelsföretaget Mister Spex “om oss”-texten på sin svenska hemsida. Och med tanke på att företagets målgrupp alltså beräknas vara ganska omfattande, kommer det kanske inte som en överraskning att Mister Spex - som säljer glasögon och kontaktlinser - sedan starten har lyckats nå två miljoner kunder över hela Europa.

Mister Spex grundades i Tyskland år 2007, och företagets första nätbutik såg dagens ljus i april 2008. Sedan dess har företaget expanderat till bland annat Spanien, Frankrike och Storbritannien. År 2013 köpte Mister Spex den svenska e-handeln Lensstore, och numera är företaget även etablerat i Sverige, Norge och Finland.

Annons

LÄS ÄVEN: Tysk nätoptiker köper upp Lensstore och Loveeyewear

Först med att sälja glasögon på nätet

Ehandel.se har träffat Carsten Hennig, som är Head of International på Mister Spex. Han ger en bild av en bransch med stora möjligheter, och passar dessutom på att avslöja vad som skiljer Sverige från andra länder, när det kommer till inköp av synrelaterade produkter.

Hur skulle du beskriva Mister Spex för någon som inte alls känner till ert företag?

- Intressant fråga. Vi är den aktör i Europa som var först med att sälja glasögon på nätet. Traditionellt sett har det varit en segmenterad offlinemarknad med extremt höga marginaler. Så i dag betalar många kunder överpris för sina produkter. Det beror bland annat på att fysiska butiker i genomsnitt har mellan två och fem kunder per dag, och utifrån det måste betala hyra och alla andra kostnader, inleder Carsten Hennig, och fortsätter:

- När Mister Spex startade på den här marknaden växte vi snabbt inom kontaktlinser. Det är ett område som numera har en onlineandel på 50 procent, medan glasögon har en andel på mellan fem och sex procent.

"Oftast bättre priser på nätet"

Enligt Carsten Hennig växer optikerbranschen i Europa med 2-3 procent per år. Samtidigt går det betydligt bättre för den del av branschen som är online. Den visar nämligen upp en tillväxt på omkring 20 procent om året, vilket Mister Spex menar beror bland annat på att priserna är lägre på nätet.

Har det blivit lättare att sälja den här typen av produkter på nätet?

- För kontaktlinser har det verkligen förändrats. Omkring hälften av dem säljs som sagt redan på nätet, och det är en produkt där kunden oftast har en bra uppfattning om vad hon eller han behöver. Kontaktlinser har en hög transparens om du vill jämföra olika produkter, och du får oftast bättre priser på nätet. Det är oftast också smidigare att att få dem levererade till hemmet än att behöva besöka en butik för att beställa och sen göra ännu ett besök för att hämta upp linserna när de väl har anlänt.

Annons

- Glasögon är lite annorlunda. Personer i åldern 20-50 har varit snabbast med att ta till sig den här försäljningsmodellen, och den unga genererationen är van vid att handla online. Men även lite äldre personer, som kanske har mer avancerade synnedsättningar, har en stark motivation till att handla på nätet. Då handlar det i första hand om att spara pengar, ett par glasögon kan mycket väl kosta tusen euro eller mer.


Carsten Hennig och undertecknad på E-commerce Berlin Expo 2018

Samarbetar med 500 optiker på hemmaplan

Även om Tyskland fortfarande är Mister Spex största marknad, har företaget även avancerat på fler håll, som till exempel i Sverige. Här uppe i norr har företaget precis lanserat sitt "partner optician"-program, som går ut på att företaget samarbetar med lokala optiker.

Inledningsvis har Mister Spex inlett samarbeten med 17 svenska optiker, i framför allt Stockholm och Göteborg. I slutet av året är planen att de ska ha blivit 25 till antalet. Meningen är att de ska bistå med en extra service till de kunder som behöver genomgå en synundersökning, eller helst vill göra sitt glasögoninköp i en fysisk butik.

Mister Spex inledde sitt partnerprogram med optiker i Tyskland i början av 2010-talet, och där ska 500 optiker nu ha anslutits till modellen.

- Den här typen av utbildningsinsatser är väldigt viktiga för oss. Vi visar kunderna i butiken hur lätt det är att handla på nätet. Butikspersonalen och kunden kan sätta upp ett e-handelskonto tillsammans, förklarar Carsten Hennig, och tillägger att kunderna ofta väljer nätet nästa gång, om de väl har fått en genomgång i en fysisk butik först.

Premiumvarumärken går hem i Sverige

Bortsett från att olika länder förstås har olika språk, finns det fler saker som skiljer Mister Spex marknader från varandra.

- Sverige har till exempel ett starkt fokus på premiumvarumärken. Det är lite intressant för i Sverige finns faktiskt inte mycket offline-konkurrens eftersom de små butikerna inte kan ha så stora sortiment.

Hur uppfattar du konkurrensen inom onlinesegmentet för glasögon och kontaktlinser i Sverige?

- I Sverige skulle jag säga att konkurrensen är stark när det kommer till kontaktlinser. Andelen som handlar kontaktlinser är också högre än i resten av Europa. Men när det kommer till glasögon eller solglasögon med styrka skulle jag säga att konkurrensen är begränsad.

- Vår ståndpunkt är att vi vill erbjuda bäst valuta för pengarna, vilket inte nödvändigtvis handlar om att erbjuda det lägsta priset. Vi ska vara ett bra alternativ till din lokala optiker och ha ett bra utbud, men med mycket lägre priser, säger Carsten Hennig.

"Vill vara ett unikt varumärke"

I dag driver Mister Spex, som är baserat i Berlin, egen e-handel på totalt 11 europeiska marknader, men planen är att de så småningom ska bli fler.

Är er ambition att nå ut med Mister Spex-konceptet till alla marknader, eller snarare att anpassa Mister Spex till varje marknad?

- Det är en kombination av båda delar. När vi finns fullt ut på en marknad så är vi verksamma inom märket Mister Spex. Vi vill vara ett unikt varumärke i Europa och det inkluderar på ett sätt att du har ett liknande upplägg i olika länder. Å andra sidan måste kundupplevelsen optimeras för varje land i så stor utsträckning som möjligt.

"Vår 3D är som verklighet"

Carsten Hennig anser att det endast är ett fåtal retailaktörer som har lyckats kombinera försäljning online och offline på ett bra sätt. Mister Spex metod för att klara av utmaningen bygger - utöver samarbetet med optiker - på att använda sig av olika tekniska lösningar för att tilltala kunderna.

Företaget har till exempel nyligen uppgraderat sin 3D-teknik för att testa glasögon online, och beskriver servicen som sin viktigaste för att får kunderna att handla glasögon på nätet.

Men funkar det lika bra som i verkligheten?

- Jag skulle säga att det är som i verkligheten, det är verkligen fantastiskt. Och det gör det möjligt att byta mellan väldigt olika typer av glasögon. De flesta av våra kunder älskar att experimentera med detta, det finns så många stilar och du kan prova och se direkt hur det ser ut.

Annons