Rusning efter badleksaker tog Partykungen till nytt julirekord

Ökade försäljningen med 40 procent.

Det är inte bara vätskeersättning, fläktar och självvärmande rätter som går åt i sommarvärmen. Hos e-handlaren Partykungen har "roliga badringar och badmadrasser föreställandes djur" seglat upp som årets favorit.

- Vi har sålt galet mycket av våra roliga badleksaker i år. Så fort vi har fått in dem har dem bokstavligen talat flugit ut genom lagerporten igen, säger Kalle Söderström, inköpsansvarig hos Partykungen, i ett pressmeddelande.

Annons

"Lika populära för vuxna"

Och det är långt ifrån bara barn som har fått upp intresset för de uppblåsbara badleksakerna.

- Vi ser inte minst i våra sociala medier att dessa produkter blivit lika populära för vuxna som för barn. Populäraste i år är gigantiska badmadrasser och badringar föreställandes flamingos och enhörningar.

Trendar på sociala medier

Rusningen efter badleksaker har lett till att juli, som annars brukar vara en av företagets svagare perioder, blev Partykungens bästa månad hittills i år. Åtminstone om man ser på den procentuella ökningen från samma månad förra året.

50 procent av besöken i mobilen

Partykungens vd Joel Svensson menar att rekordförsäljningen har att göra med att allt fler använder mobilen för att e-handla. 

- Kurvan med antal användare av mobil vs. desktop fortsätter att stiga och vi ser nu att fler än 50 procent av våra besökare kommer via mobila enheter, vilket gynnar e-handeln när folk är utomhus, säger han i en kommentar.

Omsatte tio miljoner i juli

Totalt sett slutade Partykungen på en tillväxt för 40 procent under juli månad, vilket innebär en omsättning på tio miljoner kronor. 

- Det har varit en tuff månad då många med mig varit på semester delar av juli. Trots semestrar och rekord i orderingång har vi fått iväg alla beställningar i tid. Något som aldrig hade gått om vi inte haft ett så bra team på plats. Jag är oerhört stolt över våra medarbetares insatser, avslutar Joel Svensson.

Annons

Annons