Annons

Söndagar ingen vilodag för e-handlare

Söndagar ingen vilodag för e-handlare

2012-08-30 11:56

Enligt många e-handlare är kvällar och helger den mest populära tiden för privatkonsumenter att handla på nätet. Söndagskvällar är veckans bästa tidpunkt, samtidigt som lördagar verkar vara en av de sämsta dagarna för många.

Självklart är det mycket som spelar in när det gäller vilka dagar och tider som är bäst. Vilken typ av produkter och tjänster man säljer, men också till vem.

Men det verkar vara en ganska stor enighet i e-handelssverige om vad som är e-handelns gyllene timme. Söndagskvällar klockan 20.00 ser många en kraftig uppgång i trafik och försäljning, lördagar däremot är en av veckans sämsta dagar.
– På konsumentsidan vill vi pricka in lönehelger när folk handlar mer. Man handlar även mer på helger. Det gäller att ha uppdaterat inför helgerna, så det är något vi tänker på rätt mycket, säger Stefan von Stein, marknadsdirektör på Dustin.
Företagskunder däremot shoppar föga förvånande gärna loss på vardagar, klockan 10.00 till 15.00 brukar vara ”prime time”.
– På företagssidan är också söndagen aktuell, då gör man inköp inför veckan. Men det går ner väldigt mycket på helgen då privatkunderna tar över, säger Stefan von Stein.
Olika kampanjer vid olika tider

På Blocket är söndagen den dag som folk köper och säljer mest och det är mellan klockan 19.00 till 20.00 som trafiken är som tätast. Även Babyshop.se ser tydliga trender när det gäller sina kunders vanor.
– Vi har besök dygnet runt, men köpen kommer väldigt tydligt vid vissa tider och även vissa dagar. En trend är före lunch, sedan är det lugnt under lunchtimmen och därefter ett hårdare tryck fram till klockan 16.00. Efter det tar det fart igen vid 19.00 till 19.30 och toppar vid 21.00 till 22.00, säger Marcus Tagesson, vd för Babyshop.
Att planera sina kampanjer, mailutskick och inlägg på Facebook efter olika tidpunkter är också viktigt enligt många. Ett tips är att skicka ut sina nyhetsbrev vid tidpunkter när inte så många andra gör det för att inte drunkna i inkorgen.

Facebook är ofta bättre kvällstid för att få en bra placering i någons flöde innan man trillar ner på botten. Chansen att synas är ofta bättre kvällstid eftersom det är en tidpunkt då många kollar runt på Facebook.



Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Joel
2012-08-30 12:25

Måndagar kl 20-23 är vår solklara prime-time iaf :)

Rashid
2012-08-30 14:26

vilodag?

Thomas THL
2012-08-30 14:46

Alltid lika fascinerande att se anställda privatsurfa på arbetstid och inte på sin lunch... :)
Oj vad detta måste kosta företag pengar.

Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Annons
Annons
Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta