Sämsta handelsmånaden är här – hoppet står till kärleken

Beräknas dra in 750 miljoner.

Efter höstens alla shoppingfester och den stora finalen kring jul och mellandagsrean, brukar början av det nya året innebära en dipp för handeln. Nyligen kunde vi konstatera att februari även den här gången ser ut att bli årets sämsta e-handelsmånad.

LÄS ÄVEN: Håll i er - nu dalar försäljningen rejält inom e-handeln

Annons

Som tur är väntar dock en ljusglimt mitt i februari. Vi pratar naturligtvis om Alla hjärtans dag, som mycket väl kan vara det som räddar februari från att landa på ännu sämre nivåer.

Presenter utgör ett undantag

Enligt Svensk Handel lägger genomsnittsfiraren 500 kronor på Alla hjärtans dag, vilket enligt branschorganisationen innebär att handeln kan räkna med att sälja för cirka 750 miljoner kronor i samband med dagen.

- Försäljningen av blommor, choklad och smycken går starkt i samband med Alla hjärtans dag. Handeln laddar upp med varor och blommor som kan bidra till att visa omtanke till de vi tycker om, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, instämmer i att presenthandeln faktiskt ger den i övrigt svaga februarimånaden ett lyft.

- I Ehandel.se Analytics ser vi att februari är årets sämsta månad. Men om vi undersöker månaden lite mer noggrant hittar vi ett undantag. Kategorin "Presenter" sticker ut och verkar ha en betydligt bättre månad än övriga. Specifikt är det veckan innan Alla hjärtans dag, vecka sex, som haft en riktigt bra försäljning de senaste åren, konstaterar han.

"Inte av avgörande betydelse"

Firandet av Alla hjärtans dag är enligt Svensk Handels undersökning vanligare bland yngre personer än bland äldre. Fler män än kvinnor köper något till sin partner, medan kvinnorna i högre utsträckning handlar åt andra än sin partner.

Men det är fortfarande bara en minoritet av de tillfrågade i undersökningen som köper någonting dagen till ära, vilket gör att effekten i handeln som helhet blir ganska blygsam.

- Även om Alla hjärtans dag ger vissa delbranscher en rejäl försäljningsskjuts – inte minst blomsterhandeln – är dagen inte av avgörande betydelse för handeln som helhet. Alla hjärtans dag ändrar inte på det faktum att februari är årets svagaste försäljningsmånad för detaljhandeln, säger Johan Davidson.

Annons

Annons