Senaste siffrorna: E-handeln upp 133 procent i natt

"Den starka starten indikerar ett nytt rekord".

Under natten har e-handeln ökat med 133 procent. Den slutsatsen drar betalföretaget Dibs efter att ha undersökt sin transaktionsdata från natten som gått. Många företag satte igång med sin Black Friday-försäljning redan i går kväll och efter midnatt satte nätshoppingen igång för fullt.

Tradition med uppesittarkväll

Dibs har undersökt hur e-handeln utvecklades från tidigt på torsdagskvällen fram till fredag morgon. Enligt företagets betalningsstatistik minskade e-handeln under torsdagskvällen för att framåt midnatt slå till med full kraft.

Annons

- Trots att Black Friday dragits ut till en Black Week så fortsätter svenskarna traditionen med den nya uppesittarkvällen, inte minst eftersom hälften av svenskarna som handlar på Black Friday kommer köpa just julklappar. Den starka starten indikerar ett nytt rekord på nätet men vi får se hur det utvecklar sig resten av Black Friday, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services, i ett pressmeddelande.

Enligt en undersökning som Dibs har gjort inför Black Friday, ska hälften av svenskarna ha planerat att handla i samband med dagen. Elektronik, mode och skönhetsprodukter placerade sig som de tre populäraste kategorierna att handla från.

Annons