Skånska Byggvaror behåller fokus med ny landschef

Mikael Jonsson, tidigare marknadsanalytiker i Ellos Group, blir ny landschef och Brand Manager i Skånska Byggvarors norska bolag Grönt Fokus. Han tillträder sitt nya jobb i december och kommer bland annat att etablera ny butiksnärvaro för det snabbväxande bolaget i Norge.

2014 är Skånska Byggvarors starkaste tillväxtår sedan starten 1965 och antalet levererade produkter till kunder i Sverige, Norge och Finland har nått nya rekordnivåer. För att möta den ökade efterfrågan öppnar företaget vid årskiftet ett nytt 6 000 kvadratmeter stort lager i Klippan.

Det kan behövas för nu fortsätter Skånska Byggvaror satsningen i Norge genom sitt bolag Grönt Fokus som köptes upp under 2012. Förutom att man snart slår upp portarna för landets andra butik under varumärket, kommer man under 2015 lansera en uppdaterad e-handel. Nu har företaget även anställt Mikael Jonsson som ny landschef och Brand Manager i det norska bolaget.

Annons

– Jag känner stor framtidstro för vår utveckling i Norge. I Norge finns det mycket mark att bryta inom exempelvis vår paradgren uterum. Med vårt starka erbjudande ser vi en stor potential i att väcka norrmännens intresse för uterummens alla möjligheter, säger Mikael Jonsson, Brand Manager Grönt Fokus.

Ökat med 70 procent

Mikael har sedan 18 år jobbat som marknadsanalytiker i Ellos Group och kommer att tillträda sin nya position nu i december. Med mångåriga erfarenheter från distanshandel och analys ska han leda utvecklingen av sortiment, marknadsnärvaro och försäljning.

Grönt Fokus som har sitt huvudkontor i Kristiansand, samt en inspirationsbutik, har under 2014 ökat sin försäljning med 70 procent och nu planeras det för fortsatt expansion. Främst inom paradgrenarna uterum, växthus, förvaring och stugor.

– Jag ser stora möjligheter i att utveckla det norska sortimentet med utgångspunkt i det breda sortiment som Skånska Byggvaror idag har i Sverige, säger Mikael Jonsson.

Källa: Press

Annons