Skönhetsbutiken NordicFeel testar virtuell shoppingvägg

Virtuell men inte digital.

E-handlaren NordicFeel sponsrar i år RIX FM Festival som åker runt i vårt avlånga land. För att spexa till det lite och förhoppningsvis sälja en produkt eller två så installerar NordicFeel en virtuell shoppingvägg på festivalområdet.

- Vi har länge sänt våra "Beauty for Real" spottar i MTG-Radios nätverk och nu testar vi något nytt där vi aktiverar kund på plats, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons

“Spännande att testa gränserna”

Den virtuella shoppingväggen är inte digital, som vissa andra försök på området, utan det är helt enkelt en tryckt vägg med en massa produkter på, med tillhörande QR-koder. Konceptet med en statisk vägg har dock använts tidigare av bland annat nätmatjätten Ocado i Storbritannien. Tekniken sägs även vara beprövad i Asien.

- Det är spännande att testa gränserna för e-handel och Sverige-lansera en tjänst som bland annat den digitala matvarubutiken Ocado har testat i Storbritannien, säger Tobias Mattsson, VD på NordicFeel.

“Hoppas att kunderna gillar det”

Själva shoppingen på väggen genomförs med hjälp av produkternas tillhörande QR-koder som kunderna skannar med sin mobil. Det behövs dock ingen speciell app för detta vad vi förstår utan funktionaliteten finns på NordicFeel.se, via en webbapp.

- Som e-handlare är det viktigt att skapa nya innovativa köpupplevelser för konsumenterna och vi hoppas att våra kunder kommer gilla detta nya sätt att handla skönhetsprodukter, säger Tobias Mattsson.

Produkterna som kommer att finnas på den tryckta väggen är bland andra från L'Oréal, Laila Bagge backade märket Moyana Corigan, Hugo Boss med flera. När användaren lagt varorna i sin kundkorg, och checkat ut, så skickas produkterna som vanligt hem till kunden.

Annons