Sportamores försäljning ökar precis som förlusterna

Sport och modebutiken på nätet, Sportamore, fortsätter att öka sin försäljning. Det negativa resultatet fortsätter dock att stiga det också. Något som till stor del ska bero på att man just nu håller på att etablera sig på nya marknader.

E-handelsföretaget Sportamore fortsätter att växa i rasande takt. Under årets andra kvartal ökade försäljningen med 95 procent och under årets tredje kvartal är man inte mycket sämre.

Under det tredje kvartalet ökade Sportamore sin försäljning till 65,5 miljoner kronor, en ökning med 83 procent jämfört med samma period förra året. Under årets första nio månader uppgår intäkterna till 186,1 miljoner kronor, jämfört med 153,3 samma period 2012.

Annons

– Vi summerar ett kvartal med fortsatt kraftig försäljningsökning i en marknad som till viss del påverkats negativt av det varma vädret under slutet av perioden. Nära 35 procent av vår totala kundbas återkommer för att göra sitt nästa köp redan inom 90 dagar. Vi ser detta som en tydlig bekräftelse på att vår serviceinriktade affärsmodell uppskattas av våra kunder, säger Sportamores vd, Johan Ryding.

Fortfarande minussiffror

Men trots en fortsatt tillväxt visar Sportamore fortfarande upp minussiffror. Det negativa rörelseresultatet ökade till -23 miljoner kronor, jämfört med -15,4 miljoner kronor året innan för perioden januari till och med september.

Något som till stor del ska bero på att man just nu håller på att etablera sig på nya marknader.

– I våra tre nya nordiska marknader har arbetet med att justera flöden och investeringsmodell för att skapa långsiktig uthållighet fortsatt och vi bedömer att vi nu är väl positionerade för framtida stabil tillväxt, säger Johan Ryding.

Källa: Press

Annons