Stor orderingång när Funplate öppnade för mobila kunder

Antalet beställningar ökade med 120 procent dagarna efter att det Växjö-baserade företaget, som tillverkar trycksaker på beställning, rullade ut sin nya mobilanpassade nätbutik.

Funplate tillverkar och trycker produkter som kunderna kan anpassa med text och olika designval. Något som företaget gjort sedan 2005, både på nätet och som utställare på bilrelaterade mässor i Norden där man också trycker skyltar till besökarna.

Som vi alla vet har den mobila handeln exploderat de senaste åren och det har Funplate.se inte varit anpassad för, men i slutet av april lanserade företaget sin nya nätbutik som ska få verksamheten att växla upp.

Annons

– Ett stort problem med den tidigare nätbutiken var att det nästan uteslutande bara var desktop-användare som kunde handla i den, säger Kristoffer Geiser, e-handelsansvarig på Funplate och fortsätter:

– Tittar vi i besöksstatistiken för hela 2015 så ser vi att cirka 50 procent besökte den gamla nätbutiken med en mobil eller surfplatta. Det är alltså hälften av besökarna som vi i praktiken hindrade från att beställa, vilket är ohållbart.

Fler produkter och marknader

Och resultatet lät inte vänta på sig. Redan dagarna efter lanseringen kunde man se att det totala antalet order ökat med cirka 120 procent, framförallt kunde man se en ökande orderingång via mobil och surfplatta.

– Det finns fortfarande mycket vi vill förbättra och justera, men det är superkul att vi fick en sådan start på den nya nätbutiken, säger Kristoffer Geiser.

Förutom att anpassa den nya nätbutiken för mobila kunder har man även lagt stort fokus på att förenkla hela design- och köpprocessen. Näst på tur, förutom förbättringsarbeten, är att vidareutveckla sortimentet med fler produkter samt att så småningom gå in på fler marknader.

Annons