Storlekstjänst ska växa med nytt kapital

Storlekstjänsterna på nätet ökar. Och i takt med att tekniken blir bättre, även mer intressanta för e-handlare, konsumenter och investerare. Det Londonbaserade virtuella provrummet Fits.me, har nyligen fått in 5,5 miljoner euro, pengar som ska användas för att expandera i Europa och USA.

I förra veckan fick vår svenska storlekstjänst Virtusize lite välförtjänt uppmärksamhet i Storbritannien när de nominerades till "Customer Experience Technology of the Year". Men det är fler virtuella provrum som röjer uppmärksamhet, och då även bland investerare.

Ett av dem är den estländska konkurrenten Fits.me, som bland annat har Adidas, Henry Lloyd och Hugo Boss som kunder. De har nämligen fått in 5,5 miljoner euro i en investeringsrunda ledd av bland annat SmartCap och Conor Venture Partners.

Annons
Annons

– Fits.me har en sofistikerad lösning som fungerar, ger mätbara resultat, är enkel för återförsäljare att driftsätta och har skaffat sig en växande skara av respekterade återförsäljare och varumärken på internationell basis. Ur en investerares synvinkel finns det en enorm tillväxtpotential, säger Manu Mäkelä, Conor Venture Partners.

Ska expandera i Europa

Det här är inte första gången som Fits.me, som har sin bas i London, lockar investerare. De fick även in en summa på 2,6 miljoner euro år 2010, vilket betyder att de fått in strax över 8 miljoner euro i riskkapital.

Med de nya pengarna på banken säger storlekstjänsten att de ska skruva upp tempot ytterligare och planerar nu att expandera i hela Europa. De ska också göra en storsatsning på marknader utanför Europa, bland annat i USA där de är färd med att öppna upp ett kontor i New York, och en lansering lär ske i slutet av året.

– Vi är den enda lösningen som kan ge både återförsäljare och kunder den visuella informationen om hur kläderna sitter. Det finns ingen annan lösning på marknaden, Fits.me är idag den enda lyckade kommersiella lösningen som löser problemet med det stora antalet kläder som returneras på nätet, säger Heikki Haldre, medgrundare av Fits.me.

Vi känner dock till Fitiquette, TrueFit och svenska Virtusize som alla strävar efter att minska returerna.
 

Källa: TechCrunch

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!