Annons

Storlekstjänst ska växa med nytt kapital

Storlekstjänst ska växa med nytt kapital

2013-04-18 11:01

Storlekstjänsterna på nätet ökar. Och i takt med att tekniken blir bättre, även mer intressanta för e-handlare, konsumenter och investerare. Det Londonbaserade virtuella provrummet Fits.me, har nyligen fått in 5,5 miljoner euro, pengar som ska användas för att expandera i Europa och USA.

I förra veckan fick vår svenska storlekstjänst Virtusize lite välförtjänt uppmärksamhet i Storbritannien när de nominerades till "Customer Experience Technology of the Year". Men det är fler virtuella provrum som röjer uppmärksamhet, och då även bland investerare.

Ett av dem är den estländska konkurrenten Fits.me, som bland annat har Adidas, Henry Lloyd och Hugo Boss som kunder. De har nämligen fått in 5,5 miljoner euro i en investeringsrunda ledd av bland annat SmartCap och Conor Venture Partners.
– Fits.me har en sofistikerad lösning som fungerar, ger mätbara resultat, är enkel för återförsäljare att driftsätta och har skaffat sig en växande skara av respekterade återförsäljare och varumärken på internationell basis. Ur en investerares synvinkel finns det en enorm tillväxtpotential, säger Manu Mäkelä, Conor Venture Partners.

Ska expandera i Europa

Det här är inte första gången som Fits.me, som har sin bas i London, lockar investerare. De fick även in en summa på 2,6 miljoner euro år 2010, vilket betyder att de fått in strax över 8 miljoner euro i riskkapital.

Med de nya pengarna på banken säger storlekstjänsten att de ska skruva upp tempot ytterligare och planerar nu att expandera i hela Europa. De ska också göra en storsatsning på marknader utanför Europa, bland annat i USA där de är färd med att öppna upp ett kontor i New York, och en lansering lär ske i slutet av året.
– Vi är den enda lösningen som kan ge både återförsäljare och kunder den visuella informationen om hur kläderna sitter. Det finns ingen annan lösning på marknaden, Fits.me är idag den enda lyckade kommersiella lösningen som löser problemet med det stora antalet kläder som returneras på nätet, säger Heikki Haldre, medgrundare av Fits.me.

Vi känner dock till Fitiquette, TrueFit och svenska Virtusize som alla strävar efter att minska returerna.
 

Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

basse1985
2013-04-18 11:07

5,5 miljarder euro!?

Sjukt!

Julius
2013-04-18 11:10

Tryckfelsnisse! Ska förstås vara miljoner.

Ändrat :)

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta