Annons

Storlekstjänst ska växa med nytt kapital

Storlekstjänst ska växa med nytt kapital

2013-04-18 11:01

Storlekstjänsterna på nätet ökar. Och i takt med att tekniken blir bättre, även mer intressanta för e-handlare, konsumenter och investerare. Det Londonbaserade virtuella provrummet Fits.me, har nyligen fått in 5,5 miljoner euro, pengar som ska användas för att expandera i Europa och USA.

I förra veckan fick vår svenska storlekstjänst Virtusize lite välförtjänt uppmärksamhet i Storbritannien när de nominerades till "Customer Experience Technology of the Year". Men det är fler virtuella provrum som röjer uppmärksamhet, och då även bland investerare.

Ett av dem är den estländska konkurrenten Fits.me, som bland annat har Adidas, Henry Lloyd och Hugo Boss som kunder. De har nämligen fått in 5,5 miljoner euro i en investeringsrunda ledd av bland annat SmartCap och Conor Venture Partners.
– Fits.me har en sofistikerad lösning som fungerar, ger mätbara resultat, är enkel för återförsäljare att driftsätta och har skaffat sig en växande skara av respekterade återförsäljare och varumärken på internationell basis. Ur en investerares synvinkel finns det en enorm tillväxtpotential, säger Manu Mäkelä, Conor Venture Partners.

Ska expandera i Europa

Det här är inte första gången som Fits.me, som har sin bas i London, lockar investerare. De fick även in en summa på 2,6 miljoner euro år 2010, vilket betyder att de fått in strax över 8 miljoner euro i riskkapital.

Med de nya pengarna på banken säger storlekstjänsten att de ska skruva upp tempot ytterligare och planerar nu att expandera i hela Europa. De ska också göra en storsatsning på marknader utanför Europa, bland annat i USA där de är färd med att öppna upp ett kontor i New York, och en lansering lär ske i slutet av året.
– Vi är den enda lösningen som kan ge både återförsäljare och kunder den visuella informationen om hur kläderna sitter. Det finns ingen annan lösning på marknaden, Fits.me är idag den enda lyckade kommersiella lösningen som löser problemet med det stora antalet kläder som returneras på nätet, säger Heikki Haldre, medgrundare av Fits.me.

Vi känner dock till Fitiquette, TrueFit och svenska Virtusize som alla strävar efter att minska returerna.
 

Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

basse1985
2013-04-18 11:07

5,5 miljarder euro!?

Sjukt!

Julius
2013-04-18 11:10

Tryckfelsnisse! Ska förstås vara miljoner.

Ändrat :)

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta