Strömmad musik är klart hetare än nedladdad

Försäljningen av enskilda låtar och album har minskat kraftigt de senaste åren, både när det gäller fysisk och nedladdad musik. Mycket tack vare streamingtjänster som Spotify, och så ser det ut att fortsätta. En ny undersökning visar att den digitala musikkonsumtionen snabbt skiftar från nedladdningar till streaming.

Att försäljningen av fysiska cd-skivor minskat på senare år kommer nog inte som en chock. Den digitala nedladdningen har under åren stått för en allt större del av försäljningen, och musikindustrin hoppades att försäljningen av digital musik skulle ta över efter de fysiska exemplaren.

Men så ser det inte ut att bli. Enligt rapporten, Nielsen’s U.S. music report, fortsätter antalet nedladdningar att minska, mycket tack vare streamingtjänster som Spotify, Pandora, Rdio, och YouTube.

Annons

Under första halvan av 2014 har streamad musik ökat med 42 procent jämfört med samma period föregående år. Samtidigt har den digitala försäljningen av enskilda låtar minskat med 13 procent och albumförsäljning backade under samma period med 11,6 procent.

Snart större än Youtube

Rapporten berör endast den amerikanska marknaden men man konstaterar att den totala försäljningen av musik, digitalt och fysiskt, minskat med 3,3 procent. Den enda kategorin som ökat är vinyl där försäljningen ökade med hela 40 procent jämfört med första halvåret 2013.

Man konstaterar också att renodlade musiktjänster som Spotify sakta men säkert närmar sig videojätten Youtube i USA. Youtube har under flera år varit ohotad etta i landet när det gäller strömmad musik men såg under årets första sex månader ”bara” en ökning på 35 procent.

De övriga strömmande musiktjänsterna ökade däremot med 50 procent och den kanalen är nu nästan lika stora som Youtube. Om det fortsätter i den takten kommer det i slutet av 2014 ha skett ett tronskifte i USA.

 

Källa: TechCrunch
Foto: Spotify

Annons
Annons