Svensken är redo att göra sitt husköp online

Nu står det klart. Svensken räds inte att göra sitt livs största köp online. Två veckor efter lansering av Sveriges första husbutik på nätet, A-hus Online, har första familjen designat och beställt sitt nya hus på nätet.

I början av maj lanserade hustillverkaren A-hus ett webbverktyg som gör det möjligt att skapa och köpa sitt hus online. Svenskar i husköpartankar kan alltså designa och göra alla materialval på nätet, för att sedan beställa och köpa sitt drömhus sittandes hemma i soffan.

Susanne Ström, marknadschef på A-hus, upplever att A-hus Online intresserar en helt ny kundgrupp som ser nätet som en naturlig del av köpprocessen även vid större beslut.

Annons

– Det är fantastiskt roligt att vi så kort tid efter lanseringen har fått vår första kund genom en för marknaden unik säljkanal. Vi vill vara den småhustillverkare som utvecklar villamarknaden och med A-hus Online möter vi ett helt nytt husköpsbehov. Vi trodde nog inte att det skulle gå så snabbt, men att vara först ut med att kunna erbjuda svensken att köpa hus på nätet innebär att driva ett helt nytt köpbeteende och det verkar svensken vara redo för, säger Susanne Ström.

Köpbeteendet förändras

Visst verkar svensken vara redo. Endast två veckor efter lanseringen av det nya webbverktyget hade första familjen designat och beställt sitt nya hus på nätet.

– När möjligheten kom att kunna designa själva och köpa huset på nätet så blev vi eld och lågor. Vi har tidigare varit i kontakt med flera husleverantörer och visste i princip vad vi ville ha, men med A-hus Online fick vi möjlighet att formge vår unika villa tillsammans i lugn och ro framför datorn - hemma i soffan. Dessutom hade vi hela tiden koll på vad våra materialval kostade och vad slutsumman för huset kommer att bli, säger husköparen Maggan Hagman.

För några år sedan frågade sig många om svenskarna var redo att e-handla dyrare saker som möbler på nätet, idag är det inget ovanligt och allt fler konsumenter överväger att e-handla ännu dyrare och mer komplexa produkter online. Diskussionen på senare tid är om konsumenter är redo att köpa sina bilar på nätet.

– Vi vet att konsumenter idag väljer inköp på nätet för att det är bekvämt. Svenskens köpbeteende ändras i rasande takt just nu. Vi har helt enkelt vant oss vid att fatta stora köpbeslut framför datorn. Vi samlar in information på ett annat sätt än tidigare och är inte längre lika beroende av mötet med säljaren i butiken. Försäljning av sällanköpsvaror som hemelektronik var den kategori som ökade mest under förra året och det är intressant se att konsumenten nu är redo att genomföra större köp på nätet, säger Handelsforskare Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing, Högskolan i Borås.

Källa: Press

Annons