Tid offline kan ha kostat Amazon 3,75 miljoner dollar

I förra veckan låg Amazons sajt nere i 20 minuter. Något som teoretiskt sett kan ha kostat e-handelsjätten en hel del pengar.

Det händer inte alltför ofta men i torsdags eftermiddag, amerikansk östkusttid, skedde det igen. Då låg Amazons amerikanska sajt nere i ungefär 20 minuter, något som enligt Internet Retailer kan ha kostat e-handelsjätten en hel del pengar, i alla fall rent teoretiskt.

Under förra året sålde e-handlaren för 98,5 miljarder dollar online, och beräknat på de siffrorna, kan det 20 minuter långa avbrottet ha kostat Amazon lite drygt 3,75 miljoner dollar. Eller 187 500 dollar i minuten om vi vill vara ännu mer dramatiska.

Annons

Hände tre gånger under 2013

Att Amazon ligger nere tillhör ovanligheterna, men det händer. I augusti 2013 låg Amazons amerikanska sajt nere i 46 minuter och i maj samma år var marknadsplatsen ottillgänglig i tio minuter. Även i februari 2013 låg Amazon.com nere för ett stort antal användare under drygt en timme.

E-handelsjätten har inte kommenterat avbrottet och gick inte heller ut med något meddelande via Twitter eller på sin sajt.

Annons