Annons

Traderas nya sajt har fått fart på konverteringen

Traderas nya sajt har fått fart på konverteringen

2014-07-07 11:05

Tradera har under våren fått en ny, responsiv design. Något som innebär att sajtens mobilbesökare fått en versionen som anpassas efter webbläsaren, och det har gett resultat. Sedan lanseringen har konverteringsgraden från mobila användare mer än fördubblats.

Vi har tidigare berättat att Tradera under våren lanserat en rad förbättringar för att det ska bli enklare att sälja och köpa på marknadsplatsen. Bland annat har man lanserat Klarna Checkout som betalningsalternativ, men Tradera har också satsat på sin mobila plattform.

Under de senaste åren har man sett en markant ökning av mobil trafik. För tre år sedan kom 10 till 15 procent av besökarna från mobila enheter. Idag är motsvarande siffra 56 procent. Därför var en responsiv sajt en viktig pusselbit i satsningen.
– Vi hade ingen mobilsajt tidigare. Istället jobbade vi med mobilappar. Vi var väldigt tidiga på både IOS och Android, säger Christina Kilström, marknadschef på Tradera.
Tittat på flöden

Den nya designen har rullats ut stegvis under våren men för några veckor sedan blev den standard, och det har gett resultat. Sedan lanseringen har konverteringsgraden, räknat som antalet besök på sajten som leder till ett bud, ökat med 77 procent bland mobilsurfare, och 122 procent bland de som besöker Tradera via en surfplatta.
– Vi har tittat mycket på våra flöden, till exempel för betalningar, för att göra det enklare på små skärmar. Vi har också tittat mycket på hur vi visualiserar innehållet och hur mycket information vi kan visa för mobilanvändare, säger Christina Kilström.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta