Trots växande e-handel: Fysisk handel kan öka 4,7%

E-handeln tycks inte kunna stoppa fysisk handel från att växa - men många kedjor får slå samman sina butiker.

Trots den ständigt växande e-handeln väntas även handeln i fysiska butiker öka under 2017. Det visar det tyska undersökningsföretaget Gfk:s årliga rapport European Retail Studys upplaga för 2017.

I Sverige väntas ökningen för 2017 bli 4,7 procent.

Annons

Fysisk handel tros öka i Europa

Även i de flesta andra länder i Europa tros utvecklingen gå åt samma håll och bara i två länder väntas den fysiska försäljningen minska. Dessa är Turkiet, där minskningen väntas bli så stor som 13,2 procent, och Storbritannien, som tros landa på en minskning med 2,6 procent av den fysiska handeln.

I Finland räknar man med att fysisk handel kommer att stå närmast still, men i resten av Europas länder beräknas den öka. mest av allt tros den fysiska handeln komma att öka i Ukraina, där en uppgång på 12,3 procent förutspås.

Rumänien ökar näst mest

Därefter kommer Rumänien, där uppgången väntas bli 9,6 procent. Så sent som igår kunde vi också konstatera att just Rumänien är det land i EU där invånarna e-handlar allra minst.

På tredje plats över listan på de länder där den fysiska handeln väntas öka mest under året hamnar Norge, som tros landa på 6,2 procent mer än under 2016.

Butikskedjor får slå ihop sina butiker

Samtidigt konstaterar rapporten att fysisk handel utsätts för allt hårdare konkurrens från e-handeln.

- Fysiska butiker i Europa konkurrerar inte bara med varandra. Dessutom kommer konkurrensen från en robust e-handelsmarknad, som nu ökat i åratal, skriver Gfk i rapporten. 

Och detta är också något som fått konsekvenser för den fysiska handeln under året som gått, menar man.

- Som en följd av bland annat växande näthandel har många kedjor tvingats till sammanslagningar i sina butiksnätverk under de senaste åren. Exempelvis i Tyskland har detta drabbat klädkedjorna Esprit, Gerry Weber och Tom Tailor, skriver företaget i rapporten.

Annons

Annons