Tufft år för modebranschen – nätet bakom hela tillväxten

Bara två av tolv månader gick plus för klädhandeln.

Den enda orsaken till att handeln med kläder och skor växer, är e-handeln. Det konstaterar Svensk Handel nu i en ny rapport där de mätt sitt så kallade Stilindex för 2017.

"Stavas växande e-handel"

Förra året växte e-handeln med kläder och skor med 13 procent - samtidigt som den fysiska modehandeln lämnade ännu ett tufft år bakom sig. Istället för att gå framåt så backade den fysiska klädhandeln under 2017 med 2,6 procent och den fysiska skohandeln med 2,5 procent.

Annons

- Huvudförklaringarna stavas växande e-handel, tuff konkurrens från internationella e-handelsaktörer och en allt hårdare prispress, sammanfattar Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Samtidigt visar Stilindex att bara två av förra årets tolv månader gav de fysiska klädbutikerna positiva siffror. För skobutikerna gav tre månader under 2017 svarta siffror. Resten av året var alltså en förlustaffär för den fysiska modehandeln.

LÄS ÄVEN: E-barometern: Det sker ingen tillväxt i de fysiska butikerna

Året avslutades med röda siffror

Vilka de bra månaderna var framgår inte, men det var i alla fall inte de månader man skulle kunna tro. Trots att höstvädret tog vid redan i början av september och trots en kraftigt växande Black Friday och snöfall i början av december, så ska den fysiska modehandeln inte ha lyckats avsluta året på plus, enligt Stilindex.

Under perioden september till december ska klädhandeln istället ha backat med tre procent, medan skohandeln backade med 1,7 procent.

"Möter allt hårdare global konkurrens"

Organisationens chefsekonom, Johan Davidsson, menar att utvecklingen är ett resultat av att kunderna får högre krav och blir mindre lojala mot olika varumärken.

- Kunderna ställer högre krav och är mer snabbrörliga än tidigare. Lojaliteten till olika butikskedjor och varumärken har förändrats i takt med att kundernas valmöjligheter ökar. Svenska modebutiker möter en allt hårdare global konkurrens, säger han i ett pressmeddelande.

Samtidigt har en annan utveckling börjat synas i spåren av den fysiska modehandelns kräftgång. Samtidigt som importpriserna på kläder och skor steg med 0,8 procent under förra året, så fortsatte konsumentpriserna att sjunka. Klädpriserna i de fysiska butikerna sjönk endast marginellt, med 0,1 procent. För skohandlarna var förändringen desto större - där sjönk priserna med 1,2 procent under 2017.

Annons

- Många handlare kan inte ta ut det pris som de skulle behöva för att vara lönsamma. Längre reaperioder och allt fler kampanjer gör att kunden har lärt sig att ett bättre erbjudande ofta finns bakom nästa hörn, konstaterar Johan Davidson.

Annons