Annons

Varannan E-handlare bryter mot lagen enligt KOV

Varannan E-handlare bryter mot lagen enligt KOV

2012-11-13 14:48

E-handlare får hård kritik i Konsumentverkets nya granskning. Mer än hälften av nätbutikerna bryter mot något av lagens informationskrav och nästan lika många har felaktig, eller ingen information om ångerrätten.

Konsumentverkets granskning av 413 svenska e-handlare visar på stora brister hos företagen. Mer än hälften bryter mot något av lagens informationskrav och nästan hälften av företagen, 187 stycken, har felaktig eller ingen information om ångerrätten.

Enligt Konsumentverket skriver vissa e-handlare att den är kortare än 14 dagar eller ställer felaktiga krav på att varorna ska skickas tillbaka oöppnade eller i originalförpackning. Andra nätbutiker ska helt och hållet sakna information om ångerrätten.
– Resultatet är uselt. Det här är grundläggande lagstiftning som företagen ska klara av att följa. Många konsumenter befinner sig i ett informationsunderläge mot företagen. Därför måste de kunna lita på att de får korrekt information om sina rättigheter, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande Konsumentombudsman.

Kommer kontakta berörda e-handlare

Företag som säljer varor över nätet är skyldiga att informera sina kunder om ett antal saker. Bland annat handlar det om pris, leveranskostnader, betalningssätt och konsumentens lagstadgade ångerrätt.

Enligt distans- och hemförsäljningslagen har konsumenter 14 dagars ångerrätt när de handlar på nätet. Något de tydligt ska informeras om när de handlar på e-handelsföretagens webbplatser. Enligt en tidigare undersökning från Trygg E-handel är det få som faktiskt känner till sina rättigheter vid köp på nätet.
– Informationsbristerna kan göra att konsumenter behåller dyra varor de inte vill ha för att de tror att de inte kan ångra köpet. Konsumenter kan också drabbas ekonomiskt av att företagen tar betalt för fraktkostnader företagen själva ska stå för, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Konsumentverket planerar nu att kontakta samtliga företag med brister och förväntar sig att alla företag rättar sig och ger korrekt information.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

biz
2012-11-13 15:22

"felaktiga krav på att varorna ska skickas tillbaka oöppnade eller i originalförpackning."

Jag hoppas konsumentverket inte menar att konsumenter inte behöver skicka tillbaka en komplett vara för att ångra sitt köp och går ut med en rättelse, tror inte någon butik tar tillbaka varor där kunden slängt förpackningen.

Parvelito
2012-11-13 15:25

Förpackningen är en del av varan, och den skall naturligtvis tillbaka om man ångrar sig. Jag frågade en gång i världen ett antal datoråterförsäljare vad de ansåg att förpackningen var värd. Den allmänna uppfattningen då var att en skadad/nött/tydligt öppnad förpackning sänkte värdet med 10-15% och en helt utebliven/svårt skadad förpackning sänkte värdet med 25-30% om de skulle försöka sig på att sälja en sådan vara till slutkund.

Jag är väldigt säker på att Konsumentverket skulle få däng i rätten om man försökte sig på att hävda att en produktförpackning inte behöver returneras.

Croona
2012-11-13 15:37

Frågan är var Konsumentverket hittat alla dessa butiker som "Andra nätbutiker saknar till och med helt och hållet information om ångerrätten"...

Per Nilsson
2012-11-13 15:43

Jag såg intervjun på TV, det var lite läskigt att se KOV:s jurist har fel - ELLER får kunden öppna en förpackning, prova varan och skicka tillbaka varan vid ångrat köp?

Om någon köper en kniv av mig och använder den för att sedan returnera den så nekar jag i alla fall retur. Gör jag fel?

Per Nilsson
2012-11-13 15:51

Känns lite lagom puckat att skrämma upp folk så här inför julhandeln. Javisst ska man som konsument vara försiktig och så men jag tvivlar på att 187 stycken av de större aktörerna bryter mot detta.


Tycker det är sällan man hittar butiker (seriösa) som inte har tillräckligt med information.

Kodmyran
2012-11-13 15:53

Ja Per du gör fel. Kunden ska få prova varan. exvis klädbutiker har ofta detta problem

Per Nilsson
2012-11-13 15:56

Men får kunden använda varan, det vill säga så att t.ex. eggen blir sliten eller att den blir smutsig och inte går att återställa i befintligt skick?

Att folk kan prova kläder det köper jag, men att de kan använda kläderna köper jag inte.

Prix
2012-11-13 16:05

Varan skall vara i samma skick som när du skickar ut den och därför kan de ju inte använda den.

Sen skulle jag se att knivar skulle hamna tillsammans med hygienvaror. Det är inte fräsch att någon har använt "min kniv" tidigare. Kan ju vara någon som har extrem allergi som köper den sedan?

När det kommer till datorer så har man startat datorn så är det många som tar ut en avgift för att kolla hårddisken så där inte är något skit, ofta 500 kr.

Personligen tycker jag att detta är skrämselpropaganda som vill få folk att handla i fysiska butiker. Det är sällan jag hör om alla butiker som kränger olagligt skit, inte ger kvitto eller har annat fuffens för sig... och det finns de många av, speciellt här i Malmö. En sådan enkel, men viktig sak som att erbjuda kvitto är det säkert bara 20% som gör det när jag handlar. Men ser inte att någon tar tag i detta? Inte heller några artiklar el. intervjuer? Har till och med anmält några som uttryckligen säljer svart, men de har fått fortsätta ett år till!

Kodmyran
2012-11-13 16:13

nej du får inte använda, men du får prova, gissningsvis kommer konsumentverket att tycka att du får slica en tomat för att kolla skärpan men inte mer än så. Vad som är använda eller prova är många gånger luddigt tyvärr

Prix
2012-11-13 16:27

@Kodmyan: Det skulle innebära att en allergiker inte skulle kunna köpa en kniv av Per?

Finns ju de som faktiskt är så allgeriska att det kvittar om man diskar produkten efter. De finns kvar mikroogranismer från allergenet ändå.

Och då måste antingen Per, diska allt som kommer tillbaka eller skriva "Rekommenderar dig att diska din kniv, den kan har varit använd av tidigare kund"....

Hur skulle det se ut med ett stekjärn, får jag då steka en korv och prova?

Tycker att man får dra gränsen i förhållande till produkt. En film får du inte öppna, En bildskärm får du ställa på skrivbordet och koppla till datorn, en kniv får du inspektera...

"Du får gärna inspektera kniven, i eller utanför förpackningen. Kniven måste ha samma skick när du skickar tillbaka den som när du fick den. Det gäller även förpackningen som inte får förstöras utan även denna skall skickas tillbaka tillsammans med ev. innehåll (så som produktbeskrivning eller dylikt."

Kodmyran
2012-11-13 16:41

Prix jag håller med dig men jag tvivlar på att konsumentverket gör det. Vad gäller hygienkrav är det väl underkläder som passerar som det men inte mycket annat.

Ljudfokus
2012-11-13 17:31

Det är ett problem att det ställs krav på att vi som butik måste ta tillbaka "testade" produkter, samtidigt som många kunder inte finner sig i annat än att få en helt ny vara som ingen tidigare testat.

Vi har löst det genom att ALLTID sälja testade varor som DEMOEX till lite lägre priser. På så sätt blir ingen missnöjd för att varan inte är perfekt återställd utan kunderna som köper demoexen blir tvärtom väldigt nöjda, eftersom de är "som nya" ;)

Men det är klart att det skulle bli mycket svårare att lösa samma tillvägagångssätt för en klädbutik på nätet... Men knivar, ja varför inte?

bloggus
2012-11-13 17:41

Kodmyran,

>> Vad gäller hygienkrav är det väl underkläder som passerar som det men inte mycket annat.

Sexleksaker måste också rymmas i denna kategori för hygienkrav. Det kan ju knappast finnas mcyetk mer hygienkrävande produkter ...

Kodmyran
2012-11-13 17:47

helt sant bloggus, de ryms säkert men jag tvekar att knivar gör det. Hoppas inte på samma premisser i alla fall för då känns det otäckt :-)

Prix
2012-11-13 18:04

Men det är helt sjukt att det inte passar till butiken. Katrin får jag köpa ett doftljus av dig och prova om det brinner bra men sedan ångra mig?

Vi måste ju få ställa rimliga krav tillbaka! Det bör vara som i en butik, du har rätt att testa till samma gränser, och där är ju inte kläder ett problem så ser verkligen inte det som något svårt. Prova plagget men använd inte det offentligt, etiketter måste vara kvar.

Men andra produkter är ju desto svårare. Ett tag sedan jag läste lagen med vad säger den om mat? Köper jag en matkasste via nätet med mjölk, kan jag sedan skicka tillbaka den? ... Om jag minns rätt så är inte ens lagen utformad för att det sälja mat på nätet.

Jag sitter säkert eftersom det står att Dvd/cd-skivor måste ha hel prombering.

@Fynda: Får man skicka tillbaka ett Demoex? Vet inte vad ni säljer men mysigt att köpa en tvål som någon "testat" 7 gånger eller en konservöppnare som är testade 13 gånger" Praktiken förstår jag att det inte blir tillbaka skickat så mycket men lagen bör även täcka teorin att det är möjligt!

Dan
2012-11-13 19:43

Var hittar man den här specialvarianten av lagboken som konsumentverket använder. Kan man köpa den på nätet nånstans? Vore bra så man kunde läsa på lite och göra rätt för sig!

Jimmy Öström
2012-11-13 19:56

Jag ställer samma fråga som Dan (fast jag numera inte säljer).

Man börjar faktiskt bli lite orolig över allt skit "dom kommer på"......

Jimmy Öström
2012-11-13 19:58

"Konsumentverket planerar nu att kontakta samtliga företag med brister och förväntar sig att alla företag rättar sig och ger korrekt information."

Ja no shit! Jag får verkligen hoppas dom informerar alla företag som "dom anser gör fel".

Tomaszhou
2012-11-14 07:07

Vissa varor är undantagna från denna ångerrätt delvis livsmedel så du kan inte skicka tillbaks mjölk etc.

"– Konsumenter kan också drabbas ekonomiskt av att företagen tar betalt för fraktkostnader företagen själva ska stå för, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande."

Väldigt missvisande kommentar då detta endast gäller telefonförsäljning. Köper folk saker från en webbshop ska dem betala returfrakten punkt.

Man blir jävligt trött på hur mycket skydd alla ska ha i Sverige, alla utom företagen.

Ljudfokus
2012-11-14 15:41

@Prix: Jadå, hos oss får man självklart skicka tillbaka ett Demoex, t.o.m. hellre än om man köpt en ny vara.. ;)

Nu säljer vi ju inte tvålar och sånt, men en använd tvål är ju såklart inte i nyskick, så den kan man inte skicka tillbaka. Men om man nu varit tvungen att ta tillbaka en tvål som är använd, så får man väl skriva det under beskrivningen och sänka priset rejält och hålla tummarna att någon mindre nogräknad person tycker den kan spara en slant... =)

Hos oss fungerar det bra att sälja testade produkter som demoex, de säljs bort i ungefär samma takt som det kommer in...

Jimmys
2012-11-14 16:06

Kunden har väl rätt att undersöka varan för att se att den funkar, sen kan man ju undra varför man då ska ha rätt att returnera nånting man använt, som är utan defekter.
Jag minns jag läst om nåt sånt case hos ARN eller KO med en som returnerade och hävdade ångerrätt för en parfym som var provad, och fungerande, med hänvisning till undersökningsrätten. Men den kunden fick avslag iom att när parfymen provades så förbrukades även en del av innehållet.

Prix
2012-11-14 16:27

Men ljudfokus. Så länge Ni inte har det som affärsidé att sälja demoex så måste det dra ner en hel del på vinsten och Era marginaler att Ni ska behöva sänka priset och kalla det för demoex. Känns fel tycker jag!

Prix
2012-11-14 16:30

Ber om ursäkt då jag såg att det tog på deras sida att livsmedel omfattades ej av ångerrätt. Nedan är kopierat från konsumentverkets hemsida. Antingen är jag sjukt trött (vilket jag är) eller så hittar jag inte hygienartiklar (sexleksaker, underkläder m.m)

"Det är viktigt att komma ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster. Det finns vissa undantag. För att undantagen ska gälla måste säljaren informera dig om dem både före och efter köp. När du till exempel köper följande varor och tjänster på distans har du inte ångerrätt.

inkvartering
transporter
servering, catering eller liknande
kultur-, idrottsevenemang eller liknande
livsmedel
tidningar
vadhållning
plomberade cd-skivor, datorprogram och liknande om plomberingen har brutits

Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten."

nordanvind
2012-11-16 14:06

Jag håller med er som anser att det är tråkig information och skrämsel propaganda att gå ut med inför julhandeln.
Dock håller jag med om att det tyvärr finns allt för många E-handlare som av någon anledning inte har information om t ex ångerrätt, reklamationer, fraktkostnader, kontaktuppgifter m.m.
Dessa butiker utgör en betydligt större fara för oss seriösa butiker som faktiskt vågar se till så all information är både lätt att hitta och förstå.
Säljer man på nätet så får man räkna med att det är svårare för en kund att bilda sej en uppfattning om en vara än om man har den i sin hand i en butik. Därför anser jag att vi kanske måste vara lite mer generösa med ångerrätt än en fysisk butik.

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta