Vinnare 2018: Bäst tillväxt och lönsamhet samt årets leverantör

Ut med juryn - in med data!

Tycke och smak i all ära, men i vissa kategorier är det faktiskt siffrorna som visar vem som har lyckats bäst. För att utse Årets Tillväxtraket, Årets Lönsamhetsproffs och Årets Superleverantör, har vi tagit Ehandelsindex till hjälp för att kunna gallra bland alla starka kandidater.

Följande priser är alltså helt och hållet baserade på objektiv data. Hatten av för Teknikproffset, Bagaren och Kocken och Addwish!

Annons

Årets Tillväxtraket 2018:

Varför spendera mer pengar än nödvändigt? Med ett löfte om att ge konsumenterna en av Sveriges billigaste webbåterförsäljare av bland annat datortillbehör och hemelektronik, gav sig Göteborgsgrundade Teknikproffset ut på banan år 2009. Nu har företaget enligt egen utsago en halv miljon registrerade kunder som sägs uppskatta Teknikproffsets utbud, priser, kompetenta kundservice och snabba leveranser.

Mellan sina två senaste bokslut ökade Teknikproffset Nordic sin omsättning med hela 2 906 procent. Det gör företaget till Årets Tillväxtraket 2018.

I TOPPEN: Teknikproffset, NA-KD, Partyhallen

Årets Lönsamhetsproffs 2018:

Medan andra i branschen kämpar med tuff konkurrens och bristande marginaler, har Bagaren och Kocken gått från klarhet till klarhet. Företaget har under året hunnit med att få en ny ägare och nya lokaler, och dessutom genomfört en expansion till Danmark. Men trots den händelserika perioden har Bagaren och Kocken inte tummat på lönsamheten i affärerna, utan kan nu visa upp en lönsamhetsutveckling på 1 268 procent mellan sina senaste bokslut.

Det ger Bagaren och Kocken en plats som ledare i svensk e-handels lönsamhetsliga, och den själv– klara titeln Årets Lönsamhetsproffs 2018.

I TOPPEN: Bagaren och Kocken, Fyndbörsen, Tom Hope

Årets Superleverantör 2018:

Vem har inte stått i panik dagen före en fest och funderat på vad man ska ge bort i present? Tack vare Årets Superleverantör är det problemet nu lagt till handlingarna. Med Addwish kan landets födelsedagsfirare ge sina nära och kära tillgång till uppdaterade önskelistor, och de som ska köpa presenten får hjälp med att samordna köpet och att hitta till rätt webbutik. Dessutom erbjuder Addwish e-handlarna med bland annat personalisering och innehåll till nyhetsbrev. 

Och uppenbarligen är webbutikerna med på tåget. På bara tre månader (december 2017 till februari 2018) har Addwish ökat antalet anslutna e-handlare med nära 17 procent. Det är mer än vad någon annan leverantör i Ehandelsindex har lyckats med under samma period, och en bedrift som självklart ger Addwish titeln Årets Superleverantör 2018.

Annons

I TOPPEN: Addwish, Mailchimp, Danske Bank

Annons