Zalandos omsättning ökade trots en tuff vinter

Modesajten Zalando fortsätter att visa snabb tillväxt, både hemma i Tyskland och ute i Europa. Under årets första kvartal ökade modesajten sin omsättning till 372 miljoner euro, en ökning med 74 procent jämfört med samma period förra året.

Sko och modesajten Zalando som har svenska investmentbolaget Kinnevik som största ägare fortsätter att växa i snabb takt. Trots en en lång vinter och en sen vår som påverkat hela modebranschen lyckas man visa upp starka siffror.

Under årets första kvartal ökade Zalando sin omsättning till till 372 miljoner euro, en ökning med 74 procent jämfört med samma period förra året då omsättningen uppgick till 214 miljoner euro.

Annons
Annons

– Vi är mycket nöjda med resultatet, Zalando är ett hållbart företag och är internationellt mycket väl positionerat. Att vi lyckats bra på våra etablerade marknader är grunden till framgången, men vi ser också en positiv utveckling i de länder där vi nyligen har lanserat, säger Rubin Ritter, vd för Zalando.

Lanserades i sju nya länder

Det Berlin-baserade modeföretaget har fått en bra start på 2013, och när det är dags att summera året lär man troligtvis slå förra årets rekordomsättning som landade på 1,15 miljarder euro. En fördubbling av 2011 års resultat.

Under 2012 lanserades Zalando även i sju nya länder och modesajten finns nu på 14 olika marknader. Förra året nådde Zalando break-even på sina kärnmarknader Tyskland, Österrike och Schweiz. Om man lyckas med det i ytterligare länder under 2013 återstår att se.

 

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!