Annons

Norge nästa för Kinneviks prenumerationstjänst

Norge nästa för Kinneviks prenumerationstjänst

2013-03-01 15:13

Prenumerationstjänsten GlossyBox som ägs av bland annat Rocket Internet och Kinnevik, planerar en lansering i Norge i slutet av mars. En första del i en expansion som även kommer att innefatta den finska och danska marknaden innan årets slut.

Internationellt grundades GlossyBox i Tyskland under våren 2011. I dag finns man i över 13 länder, bland annat Tyskland, England, USA och Japan. I slutet av 2012 hade man skickat ut totalt 2 miljoner boxar världen över.

GlossyBox lanserades i Sverige i december 2011, och sedan dess har man växt i rask takt. Från 300 prenumeranter till att i februari 2013 ha närmare 30 000 prenumeranter. Nu är det dags för ytterligare nordiska länder.

– Norge är en mycket spännande marknad för oss, med hög kosmetikkonsumtion och en social medie-närvaro väl i paritet med Sveriges. Vi ser även tydliga tecken på att vi med vår framfart i Sverige har skapat ett intresse och nyfikenhet bland norska kvinnor och tjejer. Vi hoppas att detta kommer att reflekteras i vår försäljning när vår första box släpps i Norge under mars månad, säger företagets operative chef, Henric Persson.

Logistiska utmaningar

GlossyBox är en prenumerationstjänst som bygger på en box som skickas ut en gång i månaden. En box innehåller fem olika skönhetsprodukter i mindre format och kan bestå av både internationellt kända varumärken, som mer nischade varumärken och nylanseringar. Produkterna i boxarna anpassas sedan efter kundernas skönhetsprofil.

GlossyBox koncept verkar ha fått ett välkomnande mottagande på de marknader de tagit klivet in i hittills. De hoppas nu på samma framgång i Norge, även om det enligt Henric Persson finns vissa utmaningar.

– Den norska marknaden är samtidigt, som många e-handlare med erfarenhet av marknaden är medvetna om, en utmaning ur ett logistiskt perspektiv. Ett effektivt logistikflöde är en nyckelfaktor under våra förberedelser, både vad gäller leveransen i sig och inte minst tullhanteringsdelen.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

"Om Amazon kommer hit ska vi kräva kollektivavtal"

"De ser inte människor som levande varelser".

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Vill ha höjda löner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Skyller på förra årets fest.

Axfoods nya rekord - <nobr>E-handel</nobr> växte med 37 procent

Axfoods nya rekord - E-handel växte med 37 procent

Enligt färska siffror.

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent:

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent: "Ökar tempot"

Siktar på 100 miljoner.

Annons
Annons
Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

"Tillbaka i ny kostym".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta