Alibaba vill göra det lättare att E-handla från USA

Allt fler kineser e-handlar från utländska sajter. Något Alibaba ska slå mynt av med hjälp av leveranstjänsten ShopRunner. I ett nytt samarbete lovar man billiga och snabba leveranser från amerikanska e-handelssajter till kinesiska konsumenter.

Alibaba investerade under 2013 vid två olika tillfällen i den amerikanska ”postbox-tjänsten” ShopRunner. Först gick Alibaba in med 75 miljoner dollar för en minoritetspost i leveranstjänsten, och i oktober stoppade man in ytterligare pengar.

Många trodde nog att den kinesiska e-handelsjätten skulle använda sig av tänsten för att på allvar börja sitt intåg på den amerikanska marknaden, men man verkar vara sugna på att använda den även på hemmaplan.

Annons
Annons

Alibaba har nämligen planer på att samarbeta med ShopRunner för att minska fraktkostnaderna för kinesiska konsumenter som shoppat från amerikanska e-handelssajter.

Översätter till Mandarin

ShopRunner har i dagsläget mer än 100 e-handlare anslutna till tjänsten som erbjuder fri frakt för en årlig kostnad av 79 dollar. På deltagande sajter syns banners som ger kunderna information om möjligheten, och med det nya samarbetet kommer dessa även känna av när en kund från Kina besöker sajten.

Kinesiska konsumenter som besöker en deltagande sajt kommer nu att kunna få den informationen översatt till Mandarin som förklarar, att hon eller han kan logga in med sina uppgifter för AliPay, och få förmånliga fraktpriser till Kina.

När kunden gjort ett köp kommer Alibabas logistiktjänst Cainiao, som levererar över hela Kina, att se till att beställningen når sin destination inom tio dagar. Allt fler kineser har börjat e-handla från utländska sajter och under 2012 e-handlades det för 3,3 miljarder utomlands. En siffra som fördubblades från föregående år.

Källa: Internet Retailer

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!