BeauCoo vill få kvinnor att inspireras av varandra

Att shoppa kläder på nätet är svårt, särskilt om man inte har de kroppsmåtten som modellen på bilderna har. Något som passar bra på modellen, kanske inte sitter lika snyggt på den som använder större storlekar. Av den anledningen grundades BeauCoo.

BeauCoo såg dagens ljus i slutet av 2012 och är en tjänst på nätet där kvinnor delar med sig av sina styling, och shoppingtips till andra kvinnor med samma mått som dem själva. Genom att skriva in sina egna mått på BeauCoo´s hemsida eller app får användaren sedan ett flöde med bilder från andra användare med samma storlek.

Användaren kan sen välja att leta efter specifika varumärken, butiker eller storlekar. Det går också att gilla och kommentera bilderna, eller spara dem till sina favoriter. Och naturligtvis kan man ladda upp sina egna bilder.

Annons
Annons

Idén till tjänsten fick Christian McLean när hans fru Victoria McLean, som själv använder större storlekar, nästan aldrig lyckades hitta moderiktiga kläder som passade i fysiska butiker.

– Victoria och jag satt i soffan och hon visade mig bilder från ett community på nätet som hon var medlem i. Där delade kvinnor foton , kroppsmått, modenyheter och gav tips på bra ställen att handla. Victoria nämnde att hon hade provat ut kläder som någon i Australien hade tipsat om. Jag tänkte, wow så skulle män aldrig göra, säger Christian McLean.

Det behövdes ett hem

Men även om Victoria hade viss nytta av de communitys som hon var medlem i, fanns det även nackdelar.

– Problemet med plus-size communitys är att de ständigt växer och till sist försvinner. Oavsett om det var en Reddit-grupp, Facebook-grupp eller någon annan slumpmässig grupp, blev innehållet i dem svåröverskådligt. Det behövdes ett hem som alltid skulle finnas där. Ett hem som skulle sträcka sig över både webb och mobil, säger Victoria McLean.

Även om tjänsten inte endast är konstruerad för kvinnor som använder plus-size storlekar, så är det främst i den kategorin som man har flest användare. Och med tanke på att tjänsten har sin bas i USA, där 57 procent av landets kvinnor använder storlek 16 eller större, så finns det potential i BeauCoo´s affärsidé.

Enligt en undersökning köper nämligen kvinnor som använder plus-size storlekar 50 procent mer kläder på nätet, jämfört med kvinnor som använder standardstorlekar. Därför för man nu samtal med flera återförsäljare om att underlätta för BeauCoo´s användare att handla via deras sajt eller appar.

Förmågan att förändra välden

Hur det ska gå till är ännu inte helt klart. Man diskuterar fortfarande om det bästa är att det sker genom reklam eller om tjänsten ska fungera som en affiliate. Man har dock planer på att börja ta fram en egen kollektion av T-shirts och accessoarer.

– I slutändan är vi ute efter att replikera upplevelsen av att du ser något på en kompis, tar det från hyllan och betalar för det. Det är den upplevelsen användarna har bett om, säger Christian McLean.

Annons
Annons

Men han säger också att BeauCoo är mer än ett företag, det är ett sätt att hylla alla kroppsstorlekar.

– Vi har aldrig sett på oss själva som några som vill förändra världen. Men det känns som om vi håller på att bygga något som har förmågan att göra det, säger Christian McLean.

Källa: Mashable

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!