Condé Nasts Style.com har äntligen sett dagens ljus

Förlaget och mediehuset har lanserat sin nya e-handelsplattform som ska göra det möjligt att shoppa från alla deras publikationer.

Condé Nast, som bland annat äger Vogue, The New Yorker, GQ och Vanity Fair, har investerat stort i e-handel under de senaste åren. Förutom att man äger ett antal egna nätbutiker så har man även gett modesajter som Glamour ett större e-handelsfokus.

Under förra våren flaggade mediehuset även för en relansering av Style.com. En av deras nyhets- och modesajter som istället skulle omvandlas till en global e-handelsplattform. Lanseringen skulle ha skett redan förra hösten men nu är det äntligen dags.

Annons

Först ut är Storbritannien där man kickar igång idag och senare i år det dags för ett flertal europeiska länder samt Nordamerika och sedan även Asien, skriver WWD.com.

Shoppa direkt från modesajter

Tanken med Style.com är att erbjuda besökarna en ”lyxig shoppingupplevelse” och på sajten kommer det bli möjligt att shoppa modeprodukter från magasin och sajter som Vogue, Vanity Fair och GQ.

Redan från start har man knutit till sig 300 varumärken och tanken är att alla Condé Nasts internationella publikationer ska finnas representerade på sajten i framtiden. Den nya lösningen innebär inte bara att läsare/kunder ska kunna handla på Style.com, utan även direkt via modemagasinens sajter.

Condé Nast kommer däremot inte att sitta på något lager utan all distribution kommer att ske av varumärkena själva.

– Att bara bygga en bro mellan innehåll och e-handel var inte tillräckligt, vi ville kombinera inspiration och shopping och ge kunderna tillgång till produkter även när de är på Vogue eller GQ. Vi ville också att bygga en plats där varumärken kan känna sig hemma och känna att de har kontroll över sitt varumärke, säger Franck Zayan, VD för Style.com.

Annons