De bygger ut e-handeln med sin första egna butik

"Lika viktigt att skapa en fysisk miljö".

Skjortmärket Schnayderman’s har sedan starten 2012 lyckats lyckats nå ut med sin ambition av att vara “ett nytänkande skjortmärke som tänjer på gränserna för vad en skjorta kan vara” till inte mindre än 15 olika länder. Utöver hemmamarknaden Sverige har företaget återförsäljare i bland annat USA, Japan och Storbritannien, och har gjort så kallade overshirts till något av ett signaturplagg.

"Erbjuder forum för interaktion"

Nu väljer Schnayderman’s att komplettera sina återförsäljare och den egna e-handeln med sin första egna butik, som har öppnat på Mäster Samuelsgatan i centrala Stockholm. Enligt ett mejl till Ehandel.se är butiken att se som "en förlängning av e-handeln och en fysisk upplevelse av varumärket snarare än ett substitut". 

Annons

- I en tid när marknaden skiftar till online är vi övertygade om att det är lika viktigt att skapa en fysisk miljö som manifesterar vår estetik ytterligare och erbjuda ett forum för människor att interagera med oss och upptäcka hur vi utvecklar våra skjortor, säger Joel Urwitz, en av företagets grundare, i ett pressmeddelande.

Känns bänken bekant? 

Schnayderman’s har lagt en hel del energi på utsmyckningen av butiken, som ska ha utvecklats ihop med arkitektföretaget Bozartfornell.

- Konceptet hämtar inspiration från Schnayderman’s kärlek till att kombinera och krocka vitt skilda influenser i sin omgivning för att pusha sin estetik, utan att för den sakens skull tappa sikte på kärnan – att skapa okomplicerad och versatil design, som Schnayderman’s uttrycker det.

Inspiration från T-banan

Butiksinredningen har bland annat hämtat inspiration från arkitekten Egon Möller-Nielsens stenbänkar på T-Centralen i Stockholms tunnelbana.

- När jag växte upp var dessa bänkar en del i min dagliga rutin, när jag pendlade till och från skolan, och jag har alltid älskat formerna och hur de liksom smälter samman med omgivningen, säger Joel Urwitz.

Schnayderman's tilldelades tidigare i år tidningen Café:s pris för Årets skjortvarumärke. Företagets fysiska butik invigdes den 7 december.

Annons
Annons