E-handeln högst på prio-listan när ICA slår fast 2019

Berättar om plan för att "vinna e-handeln".

Punkten "Online" kommer allra högst upp när Ica i dag delger en lista över sina strategiska prioriteringar för det kommande året. På listan, som totalt omfattar sju huvudområden, finns också punkter som personalisering, automation samt klimat och hälsa.

"Digitaliseringen möjliggör synergier"

Enligt Ica är det alltså topprioriterat att satsa på e-handeln nästa år. Mer exakt ska investeringarna "fortsätta snabb tillväxt, utöka erbjudanden och förstärka leveranser för att vinna e-handeln".

Annons
Annons

- Koncernstrukturen i ICA Gruppen skapar redan idag skalfördelar och viktiga synergier, till exempel gemensamt lojalitetsprogram, samlokalisering av butiker och apotek, gemensamma inköp och administration. Men digitaliseringen möjliggör även ytterligare synergier inom exempelvis e-handel, kunddata och investeringar i nya teknologier och färdigheter, skriver företaget i ett pressmeddelande.

"Behöver hålla hög investeringstakt"

ICA Gruppen kommer att gå igenom sina strategiska prioriteringar på koncernens kapitalmarknadsdag, som äger rum i Stockholm i dag. Företagets investeringsbudget för 2019 uppgår till fyra miljarder kronor. 

- Vi kan dela på investeringar i ny teknik mellan bolagen och vi kan skapa nya kunderbjudanden som kombinerar våra olika verksamheter. För att ta till vara dessa möjligheter och säkerställa en långsiktig tillväxt behöver vi fortsätta hålla en hög investeringstakt. Jämfört med 2017 har vi dubblerat IT-investeringarna och vi fortsätter investera i våra handelsplatser, i logistik och infrastruktur, säger Per Strömberg, vd för ICA Gruppen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!