E-handlare delar sin data med andra – sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

E-handelsjätten Zalando har sedan starten för tio år sedan samlat på sig en hel del data, eller konsumentinsikter som det också brukar kallas. Nu kan externa företag, som är samarbetspartners till Zalando, ta del av de här insikterna via en ny tjänst som Zalando har tagit fram.

- Med den know-how vi har skaffat oss under tio år med Zalando, samt med gedigen kunskap om e-handelsmarknaden och insikter om mer än 25 miljoner aktiva kunder på 17 marknader skapar vi med Zalando Marketing Services en komplett lösning för att stödja våra märkespartners, säger Andreas Antrup, vd för Zalando Marketing Services (ZMS), i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Även om Zalando har hjälpt sina samarbetsföretag med marknadsföring sedan tidigare, så ska den nya satsningen - att erbjuda insikter från kunddatan - vara ett nytt steg.

"Bättre kännedom och ökad omsättning"

- Våra partners kan nu få helt integrerade marknadsföringslösningar, med allt från medierelationer, kreativt innehåll, konsumentinsikter, marknadsföring via influencers och även strategisk rådgivning, fortsätter Andreas Antrup.

Det första märket att använda sig av Zalandos rejält tilltagna databas i sin marknadsföring, är träningsmärket Under Armour. Bolaget ska ha byggt en av sina nyare kampanjer med hjälp av data från e-handlaren.

- Genom kombinationen av kreativitet och en databaserad marknadsföringsansats ledde kampanjen till att märket nu är avsevärt mer känt inom målgruppen och att omsättningen har ökat betydligt, säger Brian Connell, varumärkesdirektör på Under Armour i Europa, i en kommentar.

Zalando Marketing Services, som av Zalando beskrivs som företagets "mediaenhet", har för närvarande 250 medarbetare. Avdelningen inledde sin verksamhet år 2015 med att marknadsföra reklamformat och att göra målgruppsanalyser.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!