Helgläsning: E-handlarna med lagret som utlämningsställe

Allt fler e-handlare erbjuder sina kunder möjligheten att hämta upp sina beställda varor på lagret.

Hemleverans eller leverans till utlämningsställe? Kostnadsfri leverans eller inte? Leverans inom en timme, en dag eller en vecka? Ja, diskussionerna om leveranser och logistik är ständigt återkommande inom e-handeln. Men det finns de som har testat att skippa alla leveransled och helt enkelt erbjuder kunderna möjligheten att hämta sina varor direkt på lagret.

Att erbjuda lagerhämtning som ett komplement till att få varorna hemskickade verkar bli allt vanligare, även om det fortfarande totalt sett är en liten grupp som gett sig in på området. En titt i Ehandelsindex, som listar cirka 10 700 butiker, visar på 99 träffar när vi söker på “lagerhämtning” och ett antal liknande varianter. Eftersom det säkerligen finns fler sätt att benämna utlämningsservicen är det riktiga antalet förmodligen något högre.

Annons

Kompletts lagerhämtningsstation i Sandefjord

Att antalet ändå är så pass litet kan förstås bero på flera saker, men överlag verkar e-handlare anse att det riskerar att ta onödig tid från personalens övriga arbete när de måste avbryta det de håller på med för att springa iväg och betjäna kunder. Även om till exempel Komplett i Norge har en bemannad station för lagerhämtning, som är så stor att den ser ut som ett utlämningsställe, så kan det förstås vara svårt för mindre e-handlare att lägga samma resurser på området.

Kunden slipper fraktavgift

Ehandel.se har pratat med två svenska e-handlare vars kunder sedan en tid tillbaka kan klicka i “lagerhämtning” när de ska välja fraktalternativ.

Partykungen har tidigare gjort flera storsatsningar i stil med Halloweenfester i hemstaden Gävle. Därför var steget inte så långt till att även erbjuda lagerhämtning till kunderna.

- Vi ville ge en extra service till de som till exempel bor i närområdet och vill hämta sin beställning samma dag. Det utgår då inte heller någon fraktavgift för kunden som annars är på 49 kronor, berättar Joel Svensson, VD för Partykungen.

Han uppskattar att ungefär 2-3 procent av företagets kunder väljer det här alternativet, och ser flera fördelar för företaget med att erbjuda möjligheten.

- Största fördelen är att vi kan erbjuda en service för våra lokala kunder men en annan fördel är att vi får träffa kunden face mot face och därmed får helt annan feedback på till exempel produkter och sortiment än vad vi kan få över Internet, säger Joel Svensson.

Finns det några nackdelar för er som e-handlare, till exempel att det går åt personal till att bemanna den delen av verksamheten?

Annons

- I dagsläget löser vår kundtjänstpersonal detta men givetvis kan det vara en nackdel om de är upptagna i till exempel telefon eller chatt och samtidigt ska springa iväg och hjälpa en kund. Men jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna.

Utlämningsstället på Partykungens lager i Gävle

"En del vill få tips och råd"

Han tvekar inte att rekommendera upphämtning på lagret till andra e-handlare.

- Absolut! Det är ett superenkelt sätt att testa eller gå omni-kanal utan att det behöver kosta så mycket.

Liknande synpunkter får vi från Anders Bengtsson på Lantbutiken som ganska nyligen öppnade upp för lagerhämtning. Han räknar upp flera anledningar till varför de valde att testa.

- För att öka på känslan av att "vi finns på riktigt" inför våra besökare i e-butiken. Långt ifrån alla kommer till lagret, men det påverkar köpbesluten positivt. För att erbjuda de som bor lokalt den servicen att man kan hämta samma dag man vill ha sin beställning. En del vill få råd och tips av oss direkt på plats då man ska hämta sin produkt och en del vill känna och klämma och jämföra olika produkter innan de bestämmer sig, säger han.

Hur populärt är det här bland era kunder?

- Vi har precis börjat med det och än så länge ser det positivt ut.

Viktigt att vara förberedd

Utöver ovan nämnda fördelar tror Anders Bengtsson att servicen stärker Lantbutikens varumärke på både det nationella och lokala planet.

Ser du några nackdelar med det här?

- Ja, det tar lite extra tid för personalen, men det får vi igen långsiktigt.

Även Anders Bengtsson uppmanar andra e-handlare att ge lagerhämtning en chans, men uppmanar alla att vara ordentligt förberedda inför lanseringen.

- Ja, för de som har möjlighet skulle jag säga att man kan ju testa det och se effekten av det.
Se bara till att ha till exempel Swish eller kortläsare färdigt innan kunder kommer och vill handla så allt går så lätt och smidigt som möjligt.

Annons