Fokus på AI när pionjären lanserar responsiv sajt

"Vi ser även att maskininlärning generellt blir allt viktigare".

Efter att ha tillbringat en tid med att ställa om verksamheten, kunde Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko i vintras rapportera att företaget hade vänt till svarta siffror. Sedan 2016 har e-handelsföretaget, som grundades så tidigt som 2005, dessutom befunnit sig i en tillväxtfas.

LÄS ÄVEN: Bubblerooms comeback: Över 10 miljoner i vinst 2017

Annons
Annons

Kan söka efter mtachning i egen bild

Men som många företagare förstås är väl medvetna om, gäller det att inte bli bekväm och luta sig tillbaka. Så resonerar åtminstone Bubbleroom, som i dagarna har passat på att släppa en ny och responsiv sajt.

- Vi kommer också att införa möjligheten för kunder att söka efter matchande produkter i bilder som kunden själv tar. Vi ser även att maskininlärning generellt blir allt viktigare för att kunna göra kundupplevelsen bättre. Det är inte bara vi som jobbar med artificiell intelligens inom modebranschen just nu, säger Ville Kangasmuukko i ett pressmeddelande.

Han menar att satsningarna är nödvändiga för att hålla sig i framkant i den ständigt föränderliga modehandeln.

- Det är på det hela taget en extremt konkurrensutsatt bransch. I synnerhet när det gäller den målgrupp som vi riktar oss till, det vill säga kvinnor mellan 18 och 45 år, berättar han.

Kundens bild ger bättre konvertering

Precis som flera andra modeföretag har Bubbleroom märkt av att det finns stora möjligheter i att ha en kraftfull närvaro på sociala medier. I dag har företaget till exempel nära 160 000 följare på Instagram, och Bubbleroom var tidigt ute med den - åtminstone i Sverige - nya shoppingkanalen Instagram Shopping.

LÄS ÄVEN: E-handlarna hyllar Instagram Shoppings intåg i Sverige

Det är också möjligt för Bubblerooms kunder att handla direkt från foton på Bubblerooms produkter som andra kunder har publicerat i företagets flöde, ett upplägg som har visat sig vara populärt.

- Alla produkter som har en användargenererad bild konverterar två och en halv gånger mer än traditionella produktbilder med en modell i en studiosituation. Bilderna har ersatt det som tidigare var kundkommentarer. Det har varit väldigt lyckat, säger Ville Kangasmuukko.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!