Fyndiq i kritikstorm efter samarbete med minderårig

"Inte ett tillräckligt genomtänkt beslut från vår sida".

Att som e-handlare samarbeta med influencers är populärt i dessa dagar, men det gäller att se upp med vilka samarbeten man ger sig in i. Det fick Fyndiq bittert erfara efter att ha arbetat ihop med den 12-åriga Youtubern Theoz, vilket tidningen Resumé var först med att uppmärksamma.

"Blir uppriktigt nedslagen"

I ett klipp på Youtube skulle Theoz, som för övrigt också driver en egen e-handel, visa upp appen Fyndiq Superbilligt - ett drag som inte gick hem i den svenska reklambranschen. I Resumé, som har konsulterat flera profiler inom PR och media, beskrivs tilltaget bland annat som "sorgligt".

Annons
Annons

- Naturligtvis kan övertramp anmälas och fällas, de verktygen finns på plats, men när företag är så här skam- och hänsynslösa blir jag uppriktigt nedslagen, säger till exempel Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på tidningen King, till Resumé.

"Barn får betalt av vuxna män"

Även Gustav Martner, grundare av byrån Digital Reliance, har kritiserat samarbetet mellan Fyndiq och den populära 12-åringen.

- Influencer-barn får betalt av vuxna män för att lära andra barn att "klicka hem produkter direkt från fabrikerna i Kina". Dagens sorgligaste influencer-reklam är signerad Fyndiq, ska han ha skrivit i ett LinkedIn-inlägg.

Klippet borttaget

Nu har Fyndiq tagit till sig av kritiken, och klippet med Theoz ska inte längre finnas tillgängligt på Youtuberns kanal.

- Vi bad om att klippet skulle tas ned eftersom vi insett att samarbetet inte var ett tillräckligt genomtänkt beslut från vår sida. Vi har som policy att inte arbeta med influencers under 18 år men samarbetet med Starflow och Theo var ett undantag som inte ska upprepas och vi kommer fortsatt arbeta enligt vår policy, säger Fyndiqs varumärkeschef Mårten Al Fakir Larsson i en kommentar till Resumé.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!