Halv miljon på ett halvår – slutsålda produkter non-stop

"Vi välkomnar Amazon med en öppen famn".

Två artonåringar, Findus Gezelius och Marcus Johansson, älskade e-handel så pass mycket att de bestämde sig för att starta sitt första handelsbolag. De skulle satsa allt på sin idé om egendesignade smartklockor, som stod ut från mängden.

Vi trodde att vi hade tagit fram en unik smartklocka som skulle bli världsledande… Men de var så dåliga att vi till och med hade svårt att ge bort dem. Jag hade min lägenhet fylld med lådor i månader. Men skam den som ger sig, berättar Findus Gezelius för Ehandel.se.

Annons

Nappade på andras missnöje

Men de gav de sig inte och nappade snabbt på att flera av deras vänner uttryckte sitt missnöje med deras sminkljus. Under juli 2018 lanserade de sin andra e-handel, Mirror Mirror. Webbutiken erbjuder sminkspeglar och sminktillbehör, och riktar sig till ”vem som helst” som älskar smink, menar Findus Gezelius.

Vi är två otroligt olika personer, vilket har varit positivt då vi kompletterar varandra. Men vi har varken någon erfarenhet av finans eller företagande. Dock är vi båda stora förespråkare av ”learn by doing”, säger Findus Gezelius och tillägger:

Kanske är det ett tecken på att vi är på toppen av konjunkturen? När två killar i tjugoårsåldern skapar en e-handel utan erfarenhet.

Sedan lanseringen i somras har de redan omsatt cirka en halv miljon kronor, och responsen från kunderna har varit fantastisk, berättar Findus.

Det är alltid roligt att se omgivningens reaktion när vi säger att vi säljer sminktillbehör. Vissa kan till och med tycka att det är konstigt. Men det är ingenting vi lägger något fokus på, vi älskar det vi gör! Efterfrågan har varit extremt hög. Så hög att våra sminkspeglar varit slutsålda majoriteten av tiden som vår e-handel har varit verksam, säger Marcus Johansson.

"Omfamnar konkurrensen"

Duon menar att de ser positivt på konkurrensen, eftersom att det tvingar företaget att ständigt utvecklas och förbättras och se över verksamhetens brister.

Konkurrens sätter press på de konkurrerande företagen, vilket vi omfamnar. Vi är inne i en väldigt outforskad bransch och då kan det även vara bra att det finns flera aktörer. Indirekt hjälper vi varandra att öka marknaden för premium-sminkspeglar, säger Marcus.

Bland konkurrenterna är Sminkspegel.se samt IconMirror våra största, men vi ser inte dessa som något hot, då vi känner att vi har en helt annan kundbas. IKEA finns också med på ett hörn, de säljer också ett slags sminkljus, men det anser vi är rätt dåligt, säger Findus.

Annons

Utöver deras egen e-handel säljer de även på Amazon, för att samtidigt få ett överläge över sina konkurrenter.

Vi ser det som en chans att få en edge över många konkurrenter. Då många butiker och e-handlare är rädda för Amazon, och nästan blundar för dess existens. Vi välkomnar Amazon med en öppen famn. Vi tror och hoppas att Amazons intåg till Sverige skulle skaka om svensk handel, på ett positivt sätt.

Interagerar med sina kunder

Det som gör dem unika är, enligt killarna, deras sätt att kommunicera med sina potentiella kunder. Istället för att lägga ner pengar på betald marknadsföring, satsar de på att ha en dialog och lyssna på sina kunder och följare på sociala medier.

Ständig kontakt med befintliga kunder och potentiella kunder - är nyckeln. Vi ser sociala medier som ett utmärkt verktyg, som möjliggör en interaktion med kunderna, istället för att enbart fokusera på marknadsföring, säger Marcus och fortsätter:

Vi tycker att allt för många företag fokuserar enbart på att synas, och sedan ignorerar de sina potentiella kunder som försöker skapa kontakt med dem.

En annan sak som gör Mirror Mirror unika är att de från start jobbat mycket med hållbarhetsfrågor. De vill stå för en sund och kvalitativ produktionsmodell, där målet är utveckling mot ett mer innovativt och hållbart samhälle.

Vi har till exempel ett samarbete med Vi-Skogen där vi tillsammans med dem planterar ett träd för varje sminkspegel vi säljer, säger Findus.

"Företag innebär konstanta problem"

Men allt har inte alltid gått smärtfritt. Duons största utmaning skedde med deras första leverantör. De hade precis tagit fram sin första version av deras sminkspegel.

När vi väl fick hem leveransen så var alla speglar trasiga. Det var rent ut sagt ett helvete att reklamera och få tillbaka pengarna för ordern. Bara att reklamera ett par skor är ju svårt. Prova då att reklamera över 100 speglar från en kinesisk leverantör som knappt kan prata engelska, berättar Marcus.

Idag har de självklart en ny leverantör, påpekar Findus och tillägger:

Om man ska skicka ut något slags klyschigt budskap så är det “att aldrig ge upp”. Att driva ett företag innebär problem. Konstanta problem. Men det är också charmen med att driva ett företag.

"Ska vara lönsam från dag ett"

Sedan de lanserade sin sajt Mirror Mirror har de endast riktat in sig på den svenska marknaden. Men från och med årsskiftet har de även öppnat upp för övriga Norden.

Just nu är vår främsta utmaning att skala upp verksamheten och fortsätta utveckla våra produkter. Målet är självklart att sälja i alla världsdelar, då bra sminkljus inte bara är en bristvara i Sverige, utan även i världen, säger Marcus.

Findus tillägger:

Vi har även gjort ett medvetet val att inte ta in något externt kapital. För de flesta nya företagen handlar allt om att växa, växa, växa - vilket vi inte alls håller med om. Vår affärsmodell går ut på att vara lönsam från dag ett.

Hur ser ambitionen ut på sikt?

Vår ambition är att bli den största skönhets-näthandeln i Norden. Inget lätt mål direkt. Men ett mål vi konstant jobbar efter. För att uppnå detta kommer vi fortsätta utveckla högkvalitativa produkter och fortsätta med vår ”unika" kundkontakt.

Annons