Dyr PR-strategi ska dra nya kunder till Lyko

"Bedöms ge viss kortsiktig negativ effekt på koncernens lönsamhet."

Så sent som igår eftermiddag kunde vi berätta att LYKO hoppas kunna nå nya framgångar i Finland, där företaget nu öppnat e-handel. Med ett nytt automatlager på gång till år 2020, räknar bolaget med tillväxt.

Men dessa är inte de enda satsningar som företaget genomför just nu. Under mars månad ska företaget nämligen lansera ett helt nytt kommunikationskoncept. Syftet sägs främst vara att öka kännedomen om varumärket hos målgruppen och på så sätt kunna värva nya kunder.

Annons

Fokus på breda räckviddsmedier

Fokus för marknadsföringen sägs komma att ligga på breda räckviddsmedier och målet med projektet är att göra Lyko till “det självklara valet för hårvård och skönhet”. Men rent ekonomiskt så räknar man med att satsningen inte omedelbart kommer att bära frukt.

- Satsningen bedöms ge viss kortsiktig negativ effekt på koncernens lönsamhet, med en god potential till en positiv tillväxteffekt - både kortsiktigt och över tid, skriver företaget i ett pressmeddelande.

"Ökar tillväxtpotentialen avsevärt"

Företagets vd, Joanna Hummel, tror att satsningen kommer att resultera i tillväxt.

- Jag tror mycket på att öka kännedomen och att addera emotionella värden. Att Lyko lyckats växa så kraftigt historiskt visar att de kunder som känner till oss, gillar oss och också handlar av oss. Med en ökad kännedom kring varumärket ökar vi också vår tillväxtpotential avsevärt, säger Joanna Hummel, VD för Lyko, i en kommentar.

Annons