Norska Posten satsar på automater för E-handelsköp

Den norska e-handeln växer så att det knakar. Den stora ökningen gör att Posten Norge nu satsar på paketautomater för att ge norrmännen större valmöjligheter att välja när, och var, de ska hämta sina paket när de handlat på nätet.

E-handeln i Norge upplever just nu en enorm tillväxt och nio av tio tillfrågade norska konsumenter uppger att de handlar på nätet. Posten Norge (Bring för oss svenskar) märker också hur kunderna allt mer vill kunna välja hur de tar emot sina paket.

Därför väljer man nu att satsa på paketautomater så att kunder själva kan styra när och var de hämtar ut sina nätköp. Tanken är att automaterna ska stå på områden där mycket folk är i rörelse, som till exempel vid högskolor eller knutpunkter för kollektivtrafik.

Annons
Annons

– Posten har redan ett brett utbud av leveransalternativ, och nu vill vi erbjuda de som handlar på nätet ännu större frihet i ett hektiskt schema, säger Gunnar Henriksen, koncernchef för e-handel på Posten Norge.

Vanligt ute i Europa

En undersökning utförd av Ipsos MMI, på beställning av Posten, visar att yngre personer handlar allt oftare på nätet, och att en av de viktigaste frågorna är att det ska vara enkelt att ta emot paket.

Sju av tio säger också att de kan tänka sig hämta ut paketen i automater, och på flera håll i Europa har paketautomater redan blivit en etablerad kanal för paketutlämning.

– Det finns en tendens i samhället som pekar på att vi servar oss själva allt mer. Automatiserade lösningar i kombination med appar gör det dagliga livet lättare. Det hoppas vi även att paketautomaterna ska hjälpa till med, säger Gunnar Henriksen.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!