Ny undersökning visar att E-handlare är lönsamma

Den svenska detaljhandeln är lönsam, men e-handeln visar upp ännu bättre resultat. Det genomsnittliga e-handelsföretaget har en rörelsemarginal på över fyra procent. Det visar färska siffror från Svensk handel.

För första gången är e-handel med i Svensk Handels nyckeltalsundersökning. Sammanlagt har 1 115 medlemsföretag svarat på enkäten om nyckeltal för år 2013, och såväl butikshandel som partihandel och e-handel visar stabil lönsamhet.

– Mer än tre fjärdedelar av företagen i undersökningen visar upp ett positivt nettoresultat. Det är ett styrkebesked för svensk handel, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.

Annons
Annons

E-handelsföretagen kan till och med visa upp högre rörelsemarginal och högre avkastning på eget kapital än den traditionella detaljhandeln.

– Ingen behöver längre ifrågasatta att det kan vara lönsamt att satsa på e-handel. Trots att många e-handlare fortfarande befinner sig i ett uppstartsskede visar branschen redan upp svarta siffror, säger Magnus Kroon.

Olika kostnader

Detaljhandeln har en rörelsemarginal på 3,3 procent och avkastning på eget kapital på 11,4 procent. Partihandelns rörelsemarginal ligger på 4,4 procent och avkastningen på eget kapital på 14 procent. För e-handeln är samma nyckeltal 4,2 respektive 19,6 procent.

En stor skillnad mellan e-handeln och traditionell butikshandel är att näthandeln har lägre kostnader för löner och lokaler. Å andra sidan har e-handeln betydligt högre kostnader för marknadsföring och för transporter.



Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!