Mat.se ska utmana MatHem med hjälp av Tacokungen

Tacokungen Lars-Olof Mattsson satte kryddtillverkaren Santa Maria på kartan. Nu vill han göra samma resa med Mat.se och det är frågan om en storsatsning på näthandeln. Målet är att bli den största matbutiken på nätet.

Lars-Olof Mattsson gjorde Santa Maria till ett miljardföretag. Under hans ledning gick kryddföretaget från en omsättning på 8 miljoner kronor 1968, till över 4 miljarder kronor 40 år senare. Bakom framgången låg satsningen på texmex som tog sin början 1990.

Efter att Lars-Olof Mattsson sålt Santa Maria till finländska Paulig har han hittat en ny marknad som kan stå inför en explosionsartad tillväxt, mat på nätet. Marknaden är i dag värd 2,5 miljarder kronor om året, en siffra som enligt Måns Danielsson, vd för Mat.se, kan växa åtta gånger inom fem till tio år.

Annons

– Jag är övertygad om att matförsäljning på nätet växer till 15-20 miljarder kronor per år i Sverige, säger Måns Danielson till Dagens Industri.

Ska bli störst

Lars-Olof Mattsson är tillsammans med sonen Ludwig Mattsson storägare i matsajten som sägs vara den största aktören inom mat på nätet i Göteborgstrakten. Försäljningen i årstakt ligger på 90 miljoner kronor, men det är en siffra som ska öka rejält den kommande tiden.

Med sin satsning utmanar Mat.se Stockholmsledande Mathem.se som har H&M:s vd Karl-Johan Persson som storägare. Inom kort väntar också notering på Nasdaq OMX småbolagslista First North, och vad målet för framtiden är hymlar man inte med.

– Det är viktigt för oss att bli störst inom mat på nätet. Det är en filosofi vi har med oss från Santa Maria, säger Lars-Olof Mattsson.

Källa: DI, ATL

Annons