Två E-handelssajter ska ge ett bättre kundfokus

Bellalite är bland de största i Sverige inom professionell belysning, man har även ett av Nordens bredaste sortiment inom miljöbelysning. Två produktsegment som skiljer sig åt, både i utbud och kundstock. Därför har man valt att lansera två nya B2B-nätbutiker, BigWhite och BigBlack, som anpassats för respektive kundgrupp.

Bellalite grundades 1977 och ska idag vara marknadsledande i Sverige när det gäller professionell belysning för till exempel teatrar, konserthus, studior, television och hyrföretag.

Man sägs även ha ett av Nordens bredaste sortiment inom miljöbelysning för bland annat bostäder, hotell, restauranger och offentlig miljö. Produkter som huvudsakligen säljs till elgrossister och elinstallatörer.

Annons

– Att ha ett så omfattande sortiment som Bellalite har är givetvis en stor styrka, men det inbjuder också till vissa kommunikativa utmaningar då flera typer av belysningskunder ska samsas på en plats, säger Stefan Tigerström, marknadschef på Bellalite.

Något som spelade in när man valde att göra om sin e-handel och nyligen lanserade två separata B2B-nätbutiker, BigWhite.se och BigBlack.se.

– Vi kunde själva känna att det smugit sig in en viss spretighet då vi har allt från avancerad ljusutrustning för exempelvis konserter eller teater, till en mer designinriktad del med till exempel dekorativ belysning för uteplatser, säger Stefan Tigerström.

Anpassat för respektive kundgrupp

Att de två produktsegmenten, miljöbelysning och professionell belysning, har ganska tydliga skiljelinjer i både utbud och kundstock var anledningen till att Bellalite valde att skapa två e-handelssajter.

– Det ger oss bättre möjligheter att kommunicera produkter, erbjudanden och att hålla en tonalitet anpassad för respektive kundgrupp och deras behov och önskemål, säger Stefan Tigerström.

Hur satsningen på de två nya varumärkena, BigWhite och BigBlack, kommer att påverka Bellalites varumärke i slutändan återstår att se.

– Bellalite är ett företag med en lång historia och som har en stark marknadsledande position inom det vi idag kallar för BigBlack. Bellalite har dock under många år arbetat med koncepten BigWhite och BigBlack så det är inget nytt för kunderna. Det underlättar och är också en av anledningarna till att vi gör denna satsning. Bellalite som varumärke kommer absolut inte att försvinna utan är grunden vi står på. Däremot så är det nu BigWhite och BigBlack som kommunikativt kommer att få stå i centrum med Bellalite som avsändare, säger Stefan Tigerström.

Källa: Press

Annons

Annons