1 av 3 väntas rea-fynda både på nätet och i butik

MediaMarkt laddar för mellandagsrean.

Nio av tio planerar att köpa hemelektronik under mellandagsrean, och 36 procent, det vill säga fler än var tredje konsument, kommer att handla både i fysiska butiker och på nätet. Detta enligt en undersökning från MediaMarkt, som har frågat över 2650 svenskar om hur de planerar att lägga upp sin shopping i mellandagarna.

LÄS ÄVEN: MediaMarkt säljer svensk elbil på nätet

Annons

- Det blir allt vanligare att våra kunder väljer att handla både i våra varuhus och i vår e-handel. Det skiljer det sig dock en del hur man handlar beroende på produkt. När det kommer till exempelvis köp av TV så föredrar många att besöka en fysisk butik för att kunna jämföra och uppleva bildkvalitén. En stor andel av kunderna använder också nätet för att göra research om produkterna innan de besöker ett fysiskt varuhus för att handla, säger Per Kaufmann, VD på MediaMarkt i Sverige, i ett pressmeddelande.

9 procent nöjer sig med e-handel

Och uppenbarligen är det fortfarande mer populärt att besöka en fysisk butik än att beställa från nätet. Endast 9 procent uppger att de bara kommer att mellandagsshoppa hemelektronik på nätet, vilket kan jämföras med att 33 procent tänker handla enbart i en fysisk butik.

LÄS ÄVEN: MediaMarkt börjar fira Singles Day i år

21 procent av de tillfrågade i MediaMarkts undersökning tror att en ny TV är det flest kommer att vilja handla i hemelektronikväg i år. På andra och tredje plats kommer hushållsprodukter och mobiltelefoner, som fick vardera 14 procent av svaren på samma fråga.

Annons