70 procent av företag svarar inte kunder på Twitter

Detta enligt en ny undersökning utförd av företaget Evolve24. De har frågat ut 1298 kunder som lagt ett klagomål via Twitter till ett företag. Nästan en tredjedel fick svar av företaget i fråga, resten stod dock utan. Hälften av de tillfrågade hade förväntat sig ett svar, gissningsvis ville de andra primärt göra sin röst hörd.

De flesta som använder Twitter har förmodligen känt av det faktum att man verkligen uppskattar ett svar på sina frågor och funderingar. Detta visar även undersökningen. Hela 32 procent, som fick ett svar, uppskattade det jättemycket, "Dom älskade det". Detta gör det ännu galnare att hela 71 procent aldrig fick något svar. Folk uppskattar verkligen när ett företag engagerar sig och det är relativt enkelt att vända en missnöjd kund till en nöjd kund, i många fall räcker det att svara.

Annons

Sidan Convince&Convert som rapporterar om undersökningen tillägger även hur de kunder som klagar via Twitter ofta är oproportionerligt upprörda. De som använder Twitter, för att göra sin röst hörd, har oftast redan försökt i en annan kanal, där företaget redan misslyckats med att tillfredsställa dem.

Företagen verkar i många fall vara rädda att svara i den sociala telefonen. Detta fastän det kan vara ett enkelt sätt att vända en potentiell terroristkund till en ambassadör för deras butik.

Läs hela artikeln här hos Convince&Convert som även länkar direkt till undersökningen.

Annons