Addnature outsourcar sitt lager efter rejäl tillväxt

Inleder samarbete med PostNord och flyttar lagerverksamheten från Stockholm till Helsingborg.

Friluftssajten Addnature väntas växa med omkring tjugo procent i år, och möter den allt större efterfrågan med ett nytt lager, som kommer att skötas av en extern aktör.

- Vi har suttit ett tag i Frihamnen i Stockholm och nu har det gått så bra att vi behöver nytt lager. Med PostNord har vi möjlighet att växa och det känns bra att det inte är första gången de hanterar e-handel, säger David Rönnberg, som har erfarenhet av samarbete med fraktleverantören från sin tid som VD för Brandos.

Annons

Förväntar sig fortsatt tillväxt

Han berättar att Addnature övervägde flera alternativ inför att samarbetet inleddes. Bland annat diskuterades ett eget lager utanför Stockholm, men utöver att postpartnern kändes som en kompetent medspelare, fanns det fördelar med att flytta lagret till Helsingborg.

- Det är nära till framför allt Danmark och Oslo. Drar man en ring runt Helsingborg når man en hel del stora städer som till exempel Köpenhamn.

Enligt David Rönnberg är planen att även Bikester och Internetstores ska omfattas av det nya lagret framöver, och företaget som alltså är på frammarsch, tittar ständigt på nya marknader.

- Vi expanderar i stort sett hela tiden och vi förväntar oss en fortsatt tillväxt. Vi uttalar oss inte om den totala vinsten men vi har en hög lönsamhetsutveckling.

För räkenskapsåret som slutade i augusti 2014 omsatte Addnature 215 miljoner kronor och gjorde då i stort sett varken vinst eller förlust.

Annons