Amazon avslöjar: 25% av köpen görs utanför USA

Ökade med 50 procent på ett år.

En fjärdedel av försäljning som görs av Amazons tredjepartssäljare kan härledas till kunder utanför USA. Det berättar företagets vicepresident Eric Broussard för nyhetsbyrån Reuters i en exklusiv intervju.

Det innebär att andelen köp där varan sedermera skickas till andra länder har ökat med 50 procent på bara ett år. Något som kan jämföras med den totala försäljningen, som ska ha ökat med 31 procent under 2017.

Annons

- Den takt med vilken säljarna säljer på den globala marknaden, har accelererat över tid, ska Broussard bland annat ha sagt.

Uppmanar säljarna att bli globala

Nyligen uppmanade Amazon sina säljare att börja göra sina produkter tillgängliga även på e-handlarens utländska marknadsplatser, och analytiker ska ha uppskattat att de tredjepartssäljare som som sålde på Amazons utländska marknadplatser under 2017 sålde för någonstans mellan 50 och 75 miljoner amerikanska dollar.

Detta gynnar förstås också Amazon som företag, inte minst när det gäller att konkurrera med eBay och Alibaba, vars marknadsplatser till stor del ska vila på just försäljning på utländska marknader.

Tar upp kampen med eBay

De nya siffrorna från Amazon tycks dock tyda på att de är på god väg att komma ifatt åtminstone eBay, som redan 2015 uppgav att deras försäljning till utlandet uppgick till runt 20 procent, vilket ska ha motsvarat en summa på runt 17 miljoner dollar. Någon uppdaterad siffra för 2017 ska eBay inte ha velat dela med sig av, men försäljningen till utlandet har troligen inte minskat.

Amazon verkar på totalt 13 marknader runt om i världen.

Annons