Annons

Amazon avslöjar: 25% av köpen görs utanför USA Amazon är populärt även utanför hemlandet

Amazon avslöjar: 25% av köpen görs utanför USA

2018-03-21 16:00

Ökade med 50 procent på ett år.

En fjärdedel av försäljning som görs av Amazons tredjepartssäljare kan härledas till kunder utanför USA. Det berättar företagets vicepresident Eric Broussard för nyhetsbyrån Reuters i en exklusiv intervju.

Det innebär att andelen köp där varan sedermera skickas till andra länder har ökat med 50 procent på bara ett år. Något som kan jämföras med den totala försäljningen, som ska ha ökat med 31 procent under 2017.

- Den takt med vilken säljarna säljer på den globala marknaden, har accelererat över tid, ska Broussard bland annat ha sagt.

Uppmanar säljarna att bli globala

Nyligen uppmanade Amazon sina säljare att börja göra sina produkter tillgängliga även på e-handlarens utländska marknadsplatser, och analytiker ska ha uppskattat att de tredjepartssäljare som som sålde på Amazons utländska marknadplatser under 2017 sålde för någonstans mellan 50 och 75 miljoner amerikanska dollar.

Detta gynnar förstås också Amazon som företag, inte minst när det gäller att konkurrera med eBay och Alibaba, vars marknadsplatser till stor del ska vila på just försäljning på utländska marknader.

Annons
Annons

Tar upp kampen med eBay

De nya siffrorna från Amazon tycks dock tyda på att de är på god väg att komma ifatt åtminstone eBay, som redan 2015 uppgav att deras försäljning till utlandet uppgick till runt 20 procent, vilket ska ha motsvarat en summa på runt 17 miljoner dollar. Någon uppdaterad siffra för 2017 ska eBay inte ha velat dela med sig av, men försäljningen till utlandet har troligen inte minskat.

Amazon verkar på totalt 13 marknader runt om i världen.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta