Amazon lanserar det sociala shoppingnätverket Spark

Hoppas på mer socialt innehåll.

E-handelsjätten Amazon lanserade igår en ny mobil app kallad Amazon Spark. Den lever just nu i Amazons vanliga mobila app men det ska vara ett eget socialt nätverk inte olikt Instagram eller Pinterest.

Nätverket är främst till för Amazons Prime-medlemmar och de förväntas i appen att i typisk Instagram-stil lägga upp saker som de gillar. Användarna uppmanas att lägga upp bilder på produkter som de köpt hos Amazon men gärna med lite finess. Inläggen ska påminna om recensioner men med en mer lättsam ton.

Annons

Vad är det då Amazon håller på med undrar du kanske? Jo hela grejen med Amazon Spark verkar vara en förlängning av deras redan populära recensionssystem i Amazons e-handel.


Amazon hoppas på mer social dialog kring produkter

E-handlaren verkar söka efter att få in nytt innehåll kring produkterna, som kanske inte alltid är i det något stela recensionsformatet med stjärnor. Man har helt enkelt tagit alla kundernas användarprofiler, som gissningsvis är miljontals, och försöker nu skapa mer socialt innehåll kring produkterna som säljs.

Användarna kan kommentera inlägg och ge dem “smiles” som ska liknas vid en Facebook-like. Och innehåller inlägget en produkt som Amazon säljer så pryds de med en liten shoppingbag nere i högra hörnet, som användaren kan klicka på för att köpa det som syns i bilden.

I dagsläget är Spark endast tillgängligt för Prime-medlemmar i USA och det finns bara för iPhone och iOS. De som inte är med i Prime ska kunna utforska Spark men inte kunna göra några inlägg eller kommentera.

Annons