Annons

Amazon på väg att öppna sin första fysiska butik

Amazon på väg att öppna sin första fysiska butik

2014-10-10 09:25

Amazon är inte rädda för att testa nya knep för att locka kunder. E-handelsjätten har under årens lopp satsat på allt från paketautomater och pop up-butiker till Kindle-kiosker och drönare. Fysiska butiker är däremot något man inte har, i alla inte förrän nu.

Om ni inte redan visste det så har Amazon hundratals distributionscentraler världen över. E-handelsjätten har även ett rejält gäng paketautomater och testede nyligen konceptet med pop up-containers. Vad man inte har däremot är fysiska butiker, men det ska det bli ändring på.

Enligt flera olika källor planerar Amazon att öppna sin första fysiska butik, och inte på en avlägsen plats som man brukar när det gäller deras lager, utan på Manhattan mitt i New York. Inklämd mellan Macys flaggskeppsbutik och Empire State Building kan nog en och annan shoppingsugen traska förbi butiken.

Hämta nätköp i butik

Amazon har testat pop-up butiker samt Kindle-kiosker tidigare och det här är inte första gången det ryktas om en egen permanent fysisk butiksnärvaro från e-handelsjättens sida. Men denna gången verkar det ligga lite mer substans bakom det hela. Det verkar dock inte röra sig om en klassisk butik.

Förutom att butiken kommer att fungera som ett minilager och ha en utvalt sortiment på plats, kommer kunder som lagt sin beställning på nätet även att kunna hämta upp sina köp på plats. Något som blivit väldigt populärt på senare år, och som kommer göra det möjligt för Amazons kunder att få sina varor samma dag som de lagt sin beställning.

Butiken väntas slå upp portarna lagom till julhandeln och det hela påminner lite om Ebays butiksöppning nära ett av Londons finare shoppingstråk, Oxford Street, för några år sedan.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Annons
Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta