Amazon rycker allt närmare den svenska bokmarknaden

Nu ryktas Amazon återigen vara på väg in på den svenska bokmarknaden. Förhandlingar har pågått under en längre tid och e-handelsjätten ska även ha varit i kontakt med ett flertal svenska förlag. Något som kan innebära maktskifte och radikala förändringar på den svenska bokmarknaden.

I slutet av förra året berättade vi om hur Amazon börjat sondera terrängen för att ta sig in på den svenska bokmarknaden. Redan förra sommaren ska e-handelsjätten ha kontaktat Förlagssystem angående leveranser till företagets distributionscentral i Frankfurt.

Senare under hösten var Amazon även i kontakt med Bokrondellen, en svensk databas som samlar den data som krävs för att sälja litteratur i butik och via e-handel i Sverige. Nu har spekulationerna tagit ny fart och enligt Dagens Nyheter ska Amazon och Bokrondellen ha kommit närmare varandra för att kunna sluta ett avtal.

Annons

– Det jag förstått är att de i första hand ska sälja svenska böcker, både pappersböcker och e-böcker, på sina befintliga sajter, säger Christer Perslöv, vd för Bokrondellen.

Gett Amazon klartecken

Många räknar nu med att Amazon snart finns på den svenska marknaden. Frågan är bara när, och hur stor del av den de kommer att lyckas knipa. Dagens Nyheter rapporterar också att Amazon varit i kontakt med ett flertal svenska förlag. Ett av dem är Brombergs bokförlag som redan gett klartecken att sälja böcker till Amazon.

– Jag och mina kolleger på andra medelstora förlag är uppvaktade, men säkert också de stora, fast de kanske inte talar om det. Om det är bra eller dåligt vet vi inte riktigt, förmodligen blir det både och. Det är möjligt att Amazon till en början skulle minska de stora, svenska förlagens makt men snart skulle vi bli varse att en annan maktfaktor kommit hit, och som säkert pressar alla. Men jag tror att Amazon kan bidra till en stor ökning av exempelvis e-boksförsäljningen, säger Dorotea Bromberg på Brombergs bokförlag.

Även förläggaren Jonas Axelsson, vd på Partners in Stories, tror att Amazons inträde kan betyda radikala förändringar på den svenska bokmarknaden.

– Att Amazon inte redan finns i Sverige beror förstås på Adlibris och Bokus, det är inte lätt att ta bollen från dem och bli dominant lika snabbt som företaget blivit i Tyskland och på andra ställen i Europa, säger Jonas Axelsson som tidigare varit litterär chef på Albert Bonniers Förlag.

Prisdumpning på gång

Han tror också tror att prisdumpning är det enda sättet för Amazon att ta marknadsandelar i Sverige. Det eftersom han inte tror att det finns något behov av fler e-handlare som säljer svensk litteratur. Det är dock en väg man inte varit rädd för att gå tidigare. Hur de än går tillväga så kan de mycket väl bli tal om ett maktskifte.

– Vi har två svenska jättar i dag med Bonnier och KF som äger Bokus, Norstedts och Akademibokhandeln. Skulle Amazon tränga sig in och dessutom börja sälja läsplattor, som de varit fruktansvärt skickliga på i USA och England, kommer det råda helt nya förutsättningar för hur du handlar böcker och mycket de får kosta. De som dominerat produktions- och försäljningsledet i Sverige kommer troligtvis bli väldigt skrämda, säger Jonas Axelsson.

Lars Schmidt, reporter på branschorganet Svensk Bokhandel, verkar dock säker på sin sak. Enligt honom är Sverige en lättpenetrerade marknad och nätjätten kan komma att slå sönder strukturen på den svenska bokmarknaden.

Annons

– Ett bokförlag kan ju förstås säga nej till att sälja sina böcker via Amazon, men då är man ju inte klok. Däremot kan förlagen trilskas med sina rabattsystem och kräva ordinarie priser. Men sånt brukar Amazon strunta i. De tar sådana förluster tills de har tillräckligt många konsumenter, volym. De ser det som en ren marknadsföringsutgift, säger Lars Schmidt.

Källa: DN

Annons