Amazon satsar på eget varumärke och dagligvaror

Amazon har lanserat Amazon Elements, en ny linje med etiskt tillverkade vardagsprodukter i premiumsegmentet. Produkterna som ska hjälpa medvetna konsumenter göra bra val kommer endast att vara tillgängliga för Amazon Prime-kunder.

Amazon satsar på private label och har lanserat ett eget varumärket, Amazon Elements. Under det nya varumärket kommer e-handelsjätten att sälja etiskt tillverkade vardagsprodukter i premiumsegmentet.

Först ut är blöjor och våtservetter men ytterligare produkter ska vara på gång och redan nu finns kategorier som baby, hälsa och vård, livsmedel och gourmetmat listade på sajten. Många stora livsmedelshandlare använder sig av private label, så att Amazon nu också hoppar på tåget kommer inte som en överraskning.

Annons

Endast för medlemmar

Alla produkter inom det nya varumärket kommer att innehålla utförlig information om ingredienser och innehåll, var de kommer ifrån och varför, samt när och var den tillverkades. Produkterna kommer endast att vara tillgängliga för medlemmar av Amazon Prime.

Något som troligtvis beror på att man vill göra tjänsten, som sägs ha runt 40 miljoner medlemmar i USA och kostar 99 dollar per år, ännu mer attraktiv.

– Två saker som våra kunder efterfrågar är premiumprodukter som uppfyller deras höga krav, och tillgång till information så att de kan fatta välgrundade beslut, något som Amazon Elements erbjuder, säger Sunny Jain, VP of Consumables på Amazon.



Källor: Press, BI, Reuters

Annons