Annons

Amerikansk lågprisjätte satsar i Kina med Tmall

Amerikansk lågprisjätte satsar i Kina med Tmall

2014-10-17 15:58

Den amerikanska lågprisjätten Costco gör som många andra västerländska företag gjort den senaste tiden. Ger sig in i Kina med hjälp av Alibaba och Tmall. Från start kommer Costco bara att sälja ett begränsat urval av produkter men planerna är större än så.

Amerikanska Costco rankas som den näst största återförsäljaren i USA och den sjunde största i världen. Företaget har 649 varuhus världen över, varav 451 i USA och för att handla i någon av dessa krävs ett medlemskap.

Något som inte verkar avskräcka med tanke på att man 2013 hade över 71 miljoner medlemmar. Dessa kan sedan handla det mesta mellan himmel och jord till riktigt låga priser, många av varorna i rejäla storpack.

Nu tar man sikte på Kina med hjälp av nätet och Alibabas Tmall. Något vi sett många gånger tidigare. Senast var det Zara, som ägs av den spanska modekoncernen Inditex, men vi har även rapporterat om Apples och NFL:s intåg.

Behöver inget medlemskap

Costco har sedan tidigare fysiska butiker i Taiwan men inte i Kina. Något som ska behövas för att sälja på Tmall. Alibaba har dock en systersajt, Tmall Global, som gör att utländska varumärken utan verksamhetstillstånd i Kina kan sälja produkter i landet. För närvarande har mer än 5 000 internationella varumärken öppnat butiker på Tmall Global.

Costco säger att man kommer att sälja varor inom fyra olika kategorier. Mat, kosmetika, barn och heminredning. Fler kategorier ska dock vara på gång och de kinesiska nätkunderna kommer inte att vara tvingade till att betala för ett medlemskap för att kunna handla.

– Kinesiska konsumenter efterfrågar importerade produkter i allt större grad och Costco är optimistisk inför de enorma möjligheterna. I samarbete med Tmall Global kan vi sälja direkt till kinesiska konsumenter, säger James Murphy, vice vd för Costco:s internationella verksamhet.

 

Källa: Internet Retailer
Foto: Stu pendousmat

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta