Amerikansk lågprisjätte satsar i Kina med Tmall

Den amerikanska lågprisjätten Costco gör som många andra västerländska företag gjort den senaste tiden. Ger sig in i Kina med hjälp av Alibaba och Tmall. Från start kommer Costco bara att sälja ett begränsat urval av produkter men planerna är större än så.

Amerikanska Costco rankas som den näst största återförsäljaren i USA och den sjunde största i världen. Företaget har 649 varuhus världen över, varav 451 i USA och för att handla i någon av dessa krävs ett medlemskap.

Något som inte verkar avskräcka med tanke på att man 2013 hade över 71 miljoner medlemmar. Dessa kan sedan handla det mesta mellan himmel och jord till riktigt låga priser, många av varorna i rejäla storpack.

Annons
Annons

Nu tar man sikte på Kina med hjälp av nätet och Alibabas Tmall. Något vi sett många gånger tidigare. Senast var det Zara, som ägs av den spanska modekoncernen Inditex, men vi har även rapporterat om Apples och NFL:s intåg.

Behöver inget medlemskap

Costco har sedan tidigare fysiska butiker i Taiwan men inte i Kina. Något som ska behövas för att sälja på Tmall. Alibaba har dock en systersajt, Tmall Global, som gör att utländska varumärken utan verksamhetstillstånd i Kina kan sälja produkter i landet. För närvarande har mer än 5 000 internationella varumärken öppnat butiker på Tmall Global.

Costco säger att man kommer att sälja varor inom fyra olika kategorier. Mat, kosmetika, barn och heminredning. Fler kategorier ska dock vara på gång och de kinesiska nätkunderna kommer inte att vara tvingade till att betala för ett medlemskap för att kunna handla.

– Kinesiska konsumenter efterfrågar importerade produkter i allt större grad och Costco är optimistisk inför de enorma möjligheterna. I samarbete med Tmall Global kan vi sälja direkt till kinesiska konsumenter, säger James Murphy, vice vd för Costco:s internationella verksamhet.

 

Källa: Internet Retailer
Foto: Stu pendousmat

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!