Annons

Anmälningarna mot oseriösa E-handlare ökar

Anmälningarna mot oseriösa E-handlare ökar

2013-03-07 13:02

E-handeln ökar, men det gör även klagomålen. Under förra året anmälde tusentals kunder att de blivit lurade av oseriösa e-handlare. Främst gäller anmälningarna utländska sajter och Konsument Europa har sett en dubblering av klagomål sedan 2010.

E-handelns snabba tillväxt de senaste åren, där även ökad försäljning från utländska sajter ingår, har gjort att klagomålen ökat kraftig de senaste åren. På två år har anmälningarna till Konsument Europa dubblerats, under 2012 fick man in 2059 ärenden.

En av dem som stött på oseriösa e-handlare är Zohreh Molavi som trodde att hon köpt en märkesväska. Butiken hon handlade i såg svensk ut och erbjöd exklusiva handväskor, men i själva verket var den asiatisk, och väskan som levererades var ett billigt plagiat.
– Jag hade köpt en märkesväska och jag fick en sämre kopia som inte ens var värd hundra kronor, säger hon.
Zohreh Molavi försökte reklamera sitt köp men förgäves. Hon fick inte ens tag i företaget och gav till slut upp. Men den tråkiga upplevelsen till trots så har Zoreh inte slutat att handla på nätet, däremot så väljer hon nu etablerade butiker och kedjor.
– Jag har handlat mer under 2012 via nätet för att det har blivit enklare. Det blir kläder, skor, resor, hotell och livsmedel för det mesta. Jag storhandlar, säger Zohreh Molavi.

Luras till abonnemang

Konsument Europa som behandlar klagomål som berör utländska aktörer, manar nu till ökad försiktighet vid köp på nätet om man inte känner till företaget som ligger bakom e-handeln. Särskilt om den finns i utlandet.
– Är det ett oseriöst bolag, så kan vi inte assistera, för de är inte beredda att följa lagstiftningen, säger Erik Mattsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.
Han säger också att det under förra året är många som hamnat i ett abonnemang eller liknande där man inte har lyckats häva köpet. Ofta säger också kunden att de blivit lurade efter köp via sociala medier.
– Många gånger hoppar man på ett erbjudande utan att ha läst igenom exakt vad erbjudandet innebär, säger Erik Mattsson.
Utvecklingen märks även hos Allmänna reklamationsnämnden, som under förra året hjälpte tusentals nätkunder med allt från felsydda kläder till återköp av oönskade varor.


Källa: Ekot

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Runns.se
2013-03-07 13:16

Mycket bra, sätt dit alla skojare...

Jimmy Öström
2013-03-07 15:46

Håller helt med. Bort med skiten!!

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta