App stod för 10 procent av försäljningen första veckan

Urban Outfitters lite mer bohemiska klädmärke, Free People, släppte för två veckor sedan sin första mobila applikation i Apples App Store. Resultatet lät inte vänta på sig och appen laddades ner 24 000 gånger de första sju dagarna. Den stod också för drygt 10 procent av Free Peoples nätförsäljning den veckan.

I dag är de flesta överens om att m-handeln inte är en fluga och att en sajt anpassad för mobilen är rätt väg att gå, något även konsumenten håller med om. Men ska man satsa på en mobil sajt eller på en app?

Klädmärket Free People har sedan tre år tillbaka haft en mobil sajt men för ungefär två veckor sedan lanserade de även en iOS-app. Man hade väntat sig att appen skulle kannibalisera på den mobila sajten, men så blev det inte.

Annons

– Vi väntade oss att våra kunder på den mobila sajten skulle migrera till den mobila appen och att försäljningen på vår mobila sajt skulle avta. Men försäljningen låg stadigt och appen lyckades till och med slå företagets försäljningsprognos för den första månaden redan första veckan, säger Jed Paulson, chef för marknadsföring och e-handel på Free People.

Ska locka till butik

Förutom att locka till köp har man även funktioner i appen som ska engagera kunderna. En av dem gör det möjligt för kunden att ladda upp bilder på sig själv när de bär kläder från Free People till produktsidorna. Ett initiativ som började på nätet för ungefär ett år sedan. Och sedan lanseringen har antalet uppladdningar av bilder ökar markant, precis som antalet ”hjärtan” på produktbilderna.

För tillfället är appen endast tillgänglig på iPhone och iPod Touch, även om man länge funderade på att anpassa även för iPad. En app för Android var aldrig aktuellt.

– Vi kände att den aktuella sajten gav den upplevelse och konvertering som vi vill och tyckte inte att det var nödvändigt att anpassa till iPad, inte ännu. De flesta av våra kunder är iPhone-användare och endast en liten, liten del använder Android. Så för tillfället hade inte heller en app för Android varit värd investeringen säger Paulson.

Framtida uppdateringar av appen kommer inte bara att fokusera på att driva köp via mobilen, de ska också hjälpa till att locka kunden till butiken.

– I nästa uppdatering av appen kommer vi att bland annat att använda push-meddelanden så att butikerna kan nå ut till kunden med information. Till exempel om det kommit in nya produkter i lager eller om de arrangerar ett event, säger Jed Paulson.

Källa: Mashable

Annons
Annons