Annons

Att skapa en förlängd köpupplevelse Lägg någon krona extra på förpackningen

Krönika: Att skapa en förlängd köpupplevelse

2017-11-13 16:00

Du kan enkelt göra din produkt mer värdefull.

Jag har tidigare skrivit om hur e-handeln driver produktförpackningens förändring. Detta då köpupplevelsen flyttas ifrån butikshyllan till nätet, men egentligen främst till när köparen i hemmet faktiskt packar upp produkten som de fått levererad. Genom detta förlänger man köpupplevelsen och ditt varumärkes interaktion med konverteringen.

Goda exempel på detta är till exempel Skincity och ett par andra företag, som alla har lyckats skapa en upplevelse utöver det vanliga. Fler borde snabbare gå åt det hållet, men det är inte alltid lätt. Var börjar man? Hur dyrt är det? Det är frågor jag ibland hittar i inkorgen.

I Asien, och främst i Sydkorea och Japan, är förpackningarna ofta väl genomtänkta och det är lätt att låta sig inspireras av deras idéer. Det finns i princip hur många mallar som helst lättillgängliga på nätet och beroende på vad det är du säljer kan de här enkelt anpassas till just din produkt.

En krona blir tio

Genom att ”förädla”, som jag ofta föredrar att kalla det, en del av produkten med relativt enkla medel blir den ofta betydligt mer värd genom sin unikitet. En krona i förädling i Asien ger ofta en känsla av tio kronor i Sverige, och många gånger behöver det inte vara dyrare även om det är unikt.

Annons
Annons

Att det är relativt enkelt att låta tillverka dessa produkter i till exempel Kina och sedan skicka hem dem i en planerad samfrakt med andra produkter gör ju tröskeln så mycket lägre.

Allt är enkelt när man kan det, men att importera, och det gäller inte minst genomtänkta och bra produkter ifrån Asien, är lättare än vad man tror. Bara man tänker på att alltid göra både prover och kvalitetskontroller, och viktigast av allt, att man vågar testa! 

Martin Granberg

Styrelseledamot och investerare, samt ekonom inom internationell handel och marknadsföring. Arbetat med QC, inköp och affärsutveckling sedan 2005, varav ett flertal år boende i södra Kina. Affärsutveckling och styrning inom e-handel med dess snabba skiftningar har fångat intresset sedan 2014.

Linkedin.com/in/martingranberg

Annons
Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

"Vi kommer att anställa i hög takt nu".

Annons
Annons
Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras <nobr>e-handel</nobr>

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

Adidas först ut att testa.

Skincity om släppet:

Skincity om släppet: "Högre tryck än vi hade förutspått"

Stärker nu upp inför Black Friday.

Amazons <nobr>e-handel</nobr> för företag öppnar filial i Sverige

Amazons e-handel för företag öppnar filial i Sverige

B2B-försäljningen till Sverige har ökat?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ebay stämmer Amazon efter att de stulit e-handlare

Ebay stämmer Amazon efter att de stulit e-handlare

Olaglig poaching av säljare på marknadplatsen.

Trump sätter stopp för den billiga Kinaposten

Trump sätter stopp för den billiga Kinaposten

Ska dra sig ur Världspostföreningen.

Batteriexperten passerar 50 miljoner i omsättning

Batteriexperten passerar 50 miljoner i omsättning

Det blir många batterier det.

1
Annons
Annons
Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet

Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet

Återförsäljare måste acceptera ny e-handel.

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - <nobr>e-handeln</nobr> består

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - e-handeln består

"Tillväxten i våra tre onlineaffärer är mycket stark".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta