Krönika: Att skapa en förlängd köpupplevelse

Du kan enkelt göra din produkt mer värdefull.

Jag har tidigare skrivit om hur e-handeln driver produktförpackningens förändring. Detta då köpupplevelsen flyttas ifrån butikshyllan till nätet, men egentligen främst till när köparen i hemmet faktiskt packar upp produkten som de fått levererad. Genom detta förlänger man köpupplevelsen och ditt varumärkes interaktion med konverteringen.

Goda exempel på detta är till exempel Skincity och ett par andra företag, som alla har lyckats skapa en upplevelse utöver det vanliga. Fler borde snabbare gå åt det hållet, men det är inte alltid lätt. Var börjar man? Hur dyrt är det? Det är frågor jag ibland hittar i inkorgen.

Annons

I Asien, och främst i Sydkorea och Japan, är förpackningarna ofta väl genomtänkta och det är lätt att låta sig inspireras av deras idéer. Det finns i princip hur många mallar som helst lättillgängliga på nätet och beroende på vad det är du säljer kan de här enkelt anpassas till just din produkt.

En krona blir tio

Genom att ”förädla”, som jag ofta föredrar att kalla det, en del av produkten med relativt enkla medel blir den ofta betydligt mer värd genom sin unikitet. En krona i förädling i Asien ger ofta en känsla av tio kronor i Sverige, och många gånger behöver det inte vara dyrare även om det är unikt.

Att det är relativt enkelt att låta tillverka dessa produkter i till exempel Kina och sedan skicka hem dem i en planerad samfrakt med andra produkter gör ju tröskeln så mycket lägre.

Allt är enkelt när man kan det, men att importera, och det gäller inte minst genomtänkta och bra produkter ifrån Asien, är lättare än vad man tror. Bara man tänker på att alltid göra både prover och kvalitetskontroller, och viktigast av allt, att man vågar testa! 

Annons