Annons

Att skapa en förlängd köpupplevelse Lägg någon krona extra på förpackningen

Krönika: Att skapa en förlängd köpupplevelse

2017-11-13 16:00

Du kan enkelt göra din produkt mer värdefull.

Jag har tidigare skrivit om hur e-handeln driver produktförpackningens förändring. Detta då köpupplevelsen flyttas ifrån butikshyllan till nätet, men egentligen främst till när köparen i hemmet faktiskt packar upp produkten som de fått levererad. Genom detta förlänger man köpupplevelsen och ditt varumärkes interaktion med konverteringen.

Goda exempel på detta är till exempel Skincity och ett par andra företag, som alla har lyckats skapa en upplevelse utöver det vanliga. Fler borde snabbare gå åt det hållet, men det är inte alltid lätt. Var börjar man? Hur dyrt är det? Det är frågor jag ibland hittar i inkorgen.

I Asien, och främst i Sydkorea och Japan, är förpackningarna ofta väl genomtänkta och det är lätt att låta sig inspireras av deras idéer. Det finns i princip hur många mallar som helst lättillgängliga på nätet och beroende på vad det är du säljer kan de här enkelt anpassas till just din produkt.

En krona blir tio

Genom att ”förädla”, som jag ofta föredrar att kalla det, en del av produkten med relativt enkla medel blir den ofta betydligt mer värd genom sin unikitet. En krona i förädling i Asien ger ofta en känsla av tio kronor i Sverige, och många gånger behöver det inte vara dyrare även om det är unikt.

Annons
Annons

Att det är relativt enkelt att låta tillverka dessa produkter i till exempel Kina och sedan skicka hem dem i en planerad samfrakt med andra produkter gör ju tröskeln så mycket lägre.

Allt är enkelt när man kan det, men att importera, och det gäller inte minst genomtänkta och bra produkter ifrån Asien, är lättare än vad man tror. Bara man tänker på att alltid göra både prover och kvalitetskontroller, och viktigast av allt, att man vågar testa! 

Martin Granberg

Styrelseledamot och investerare, samt ekonom inom internationell handel och marknadsföring. Arbetat med QC, inköp och affärsutveckling sedan 2005, varav ett flertal år boende i södra Kina. Affärsutveckling och styrning inom e-handel med dess snabba skiftningar har fångat intresset sedan 2014.

Linkedin.com/in/martingranberg

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta