Annons

Att skapa en förlängd köpupplevelse Lägg någon krona extra på förpackningen

Krönika: Att skapa en förlängd köpupplevelse

2017-11-13 16:00

Du kan enkelt göra din produkt mer värdefull.

Jag har tidigare skrivit om hur e-handeln driver produktförpackningens förändring. Detta då köpupplevelsen flyttas ifrån butikshyllan till nätet, men egentligen främst till när köparen i hemmet faktiskt packar upp produkten som de fått levererad. Genom detta förlänger man köpupplevelsen och ditt varumärkes interaktion med konverteringen.

Goda exempel på detta är till exempel Skincity och ett par andra företag, som alla har lyckats skapa en upplevelse utöver det vanliga. Fler borde snabbare gå åt det hållet, men det är inte alltid lätt. Var börjar man? Hur dyrt är det? Det är frågor jag ibland hittar i inkorgen.

I Asien, och främst i Sydkorea och Japan, är förpackningarna ofta väl genomtänkta och det är lätt att låta sig inspireras av deras idéer. Det finns i princip hur många mallar som helst lättillgängliga på nätet och beroende på vad det är du säljer kan de här enkelt anpassas till just din produkt.

En krona blir tio

Genom att ”förädla”, som jag ofta föredrar att kalla det, en del av produkten med relativt enkla medel blir den ofta betydligt mer värd genom sin unikitet. En krona i förädling i Asien ger ofta en känsla av tio kronor i Sverige, och många gånger behöver det inte vara dyrare även om det är unikt.

Annons
Annons

Att det är relativt enkelt att låta tillverka dessa produkter i till exempel Kina och sedan skicka hem dem i en planerad samfrakt med andra produkter gör ju tröskeln så mycket lägre.

Allt är enkelt när man kan det, men att importera, och det gäller inte minst genomtänkta och bra produkter ifrån Asien, är lättare än vad man tror. Bara man tänker på att alltid göra både prover och kvalitetskontroller, och viktigast av allt, att man vågar testa! 

Martin Granberg

Ekonom inom internationell handel och marknadsföring. Arbetat med QC, inköp och affärsutveckling sedan 2005, varav ett flertal år boende i södra Kina. Affärsutveckling och styrning inom E-handel med dess snabba skiftningar har fångat intresset sedan 2014.

Linkedin.com/in/martingranberg

Annons
Beskedet: Alla e-handlare måste sälja till hela EU

Beskedet: Alla e-handlare måste sälja till hela EU

EU-länderna överens om att förbjuda GEO-blocking.

2
Annons
Annons

Stadium låter kunderna beställa direkt från lagret i butik

Snabbare nätverk ska underlätta beställningar direkt i butik.

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Kraftig orderökning under måndag och tisdag.

Säger nej till köphysteri - satsar på

Säger nej till köphysteri - satsar på "Everlasting Friday"

"Underskatta aldrig en underdog".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt

Youtubes succésyskon tar nästa e-handelssteg.

Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader

Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader

Sålde för över 440 miljoner under det senaste kvartalet.

Annons
Annons
Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Och det är e-handeln som lockar.

Sveriges största <nobr>e-handelsdag</nobr> fanns knappt för tre år sedan

Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Förbered dig på försäljningskaos.

Brittisk outdoorjätte fälls för svensk <nobr>e-handelsreklam</nobr>

Brittisk outdoorjätte fälls för svensk e-handelsreklam

Lyckades inte styrka att prissänkningen ägt rum.

E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

"Hade du frågat mig i går hade jag inte ens tänkt tanken".

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.