B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Juli 2017 blev den första månaden någonsin som andelen beställningar som kom in via mobiltelefoner översteg 50 procent. Det är därmed inte lång tid kvar till hälften av all svensk e-handel enbart går via mobiltelefonerna.

För några år sedan var det förmodligen få som faktiskt trodde att majoriteten av alla order skulle ske via en mobiltelefon. Kanske att man såg en framtid som var helt mobil, men som också inkluderade surfplattor. Det är nu ganska tydligt att framtidens konsument helt enkelt skippar datorn till förmån för den smarta enheten i fickan.

Annons

Topp på endast 34 procent

Det finns dock ett område som ligger långt efter i denna utveckling och det är e-handeln mellan företag. B2B-segmentet, business to business, ligger inte alls på samma nivå när det kommer till den mobila utvecklingen, vilket vi kan se i nedanstående graf.


Order via mobiltelefoner (data från Ehandel.se Analytics)

Juli 2017, som alltså var en mycket stark månad för e-handeln i mobiltelefoner, gav utslag även i B2B-handeln. Andelen order som kom in via en mobiltelefon, hos e-handlarna som säljer till företag, låg dock endast på 34 procent i juli.

Ganska naturligt ändå

Att B2B ligger 16 procentenheter lägre är dock ganska naturligt. När du är på jobbet är du förstås mer benägen att sitta vid en laptop eller en stationär dator och kan därigenom genomföra dina köp. Det är kanske snarare mer intressant att B2B faktiskt får en tredjedel av sina order genom mobiltelefonerna.

Mobiltelefonepidemin verkar slå igenom överallt, oavsett kund eller bransch.

Annons