BBC profilerar Tictails VD Carl Waldekranz

Tictail har snurrat en del i brittisk media på sistone. Den svenska e-handelsplattformen jobbar garanterat för att få lite uppmärksamhet i landet. Nu har Carl Waldekranz, Tictails VD och medgrundare, profilerats av BBC News.

I en längre artikel hos BBC får vi veta hur Tictail kom att födas ur organiserat helgarbete och den reklambyrå som Carl Waldekranz startade tillsammans med barndomskompisen Kaj Drobin, också medgrundare till Tictail.

Utan någon tidigare kunskap hoppade Carl WaldekranzCarl och Kaj in i reklambranschen med sin byrå Super Strikes. En byrå som några år senare såldes till en konkurrent för en massa pengar enligt Carl. Nyckeln till framgång då och även idag sägs vara att helt enkelt kavla upp ärmarna:

Annons

Vi hade en mycket enkel affärsmodell - arbeta dubbelt så mycket för halva priset som våra konkurrenter och det kommer att göra oss framgångsrika, säger Carl Waldekranz till BBC.

Sex månaders helgarbete

Efter att de sålt Super Strikes började de att, vid sidan om arbetet i det nya företaget, jobba på Tictail. En e-handelsplattform med målet att slåss med jättar som Ebay.

De började med att ses efter jobb på fredagar för att jobba sent inpå söndagen. Man skulle kunna säga att de följde det klassiska rådet "don't quit your day job". Semestrar skall även ha spenderats i Carls lägenhet. Ett halvår senare ska en första version av Tictail sett dagens ljus.

Till slut var det dock dags att lämna jobbet för att satsa fullt ut på Tictail. Ett företag och e-handelstjänst som sedan dess tagit in kända investerare och nu sägs ha 35 000 kunder. Det senaste ifrån Tictail var att de öppnat upp sin plattform för utvecklare, där de kan publicera appar som e-handlarna sedan kan köpa.

Vill ni veta mer om bakgrunden till Tictail och även Carls tre tips för den blivande entreprenören tar ni er till BBC:s artikel.

Annons