BangerHead besvarar kritiken

Nätbutiken BangerHead som säljer skönhetsprodukter har varit i hetluften den senaste tiden. Mycket tyder på att de har skickat ut ett säljande nyhetsbrev till privatpersoner via en stulen e-postlista. I samma vända har de även fått se en massa klagomål, till Trygg E-handel, gällande deras oönskade mailutskick. De förlorade dock inte sitt certifikat vilket resulterade i en hätsk debatt i vårt forum gällande certifieringarnas värde.

BangerHead har nu svarat oss och deras VD Per Sköld skriver följande:

Annons

"Det stämmer att vi har låtit ett utskick gå ut via ett externt register och att mottagare därmed fått e-post innehållande reklam från oss utan att ha accepterat detta i förväg. Det var självklart med facit i hand mycket dumt att inte förvissa oss närmare om registret och mottagarna där i och kan ju konstatera att det var ett misstag och stort misslyckande från vår sida. Vi ber självklart om ursäkt för detta och har nu infört rutiner för att det aldrig skall ske liknande utskick igen."

Utan att på något sätt försvara det BangerHead gjort måste vi säga att deras butik aldrig har slagit oss som oseriös. Deras sida ser minst sagt seriös ut och de är, och var, medlemmar i Trygg E-handel. Samtidigt verkar de samla in pengar till välgörenhet genom deras samarbete med Desmo. Deras finansiella situation ser även den okej ut. De använder också en SSL-säkrad sida med VeriSign vilket om inget annat lär kosta en del.

De ger alltså inte sken av att vara en butik som håller på med skumraskaffärer. Detta sagt står de ändå idag med 20 verifierade klagomål hos Trygg E-handel. Vi tänkte därför ställa några frågor till Per Sköld för att få deras bild av händelsen:

 


Vi måste börja med att fråga hur detta utskick kunnat ske utan er kännedom om var adresserna kom ifrån?

Vi får dagligen förfrågningar om samarbetspartners som vill hjälpa till att marknadsföra vår butik på olika sätt. Vi har vid flera tillfällen tidigare skickat ut erbjudanden via e-post tillsammans med andra samarbetspartners som t.ex. PayPal, American Express och Mecenat. Dessa utskick har tidigare varit väldigt lyckade och därför är det väldigt olyckligt att reklam vid detta tillfälle nått mottagare som inte i förväg accepterat att få erbjudanden.

Vad är det för rutiner ni nu infört så att detta inte kan ske igen?

Annons

Vi har sett över vilka partners vi arbetar med och kommer från och med nu göra mer omfattande efterforskningar kring vilka som ingår i externa register och säkerställa att samtliga mottagare tydligt accepterat att ta del av erbjudanden.

Hur många gick nyhetsbrevet ut till och vet ni om det handlar om listan ifrån Bloggtoppen?

Exakt vilka mottagarna har varit har vi inte kunnat verifiera. Vi har gjort egna efterforskningar och kan säkerställa flera ur bloggtoppens register inte fått något erbjudande från oss.

Får man fråga vad det gav för genomslag, försäljningsmässigt?

Vi såg ingen försäljningsökning alls kopplat till detta utskick.

Hur tycker ni att Trygg E-handel har hanterat detta ärende?

Vi förstår att trygg E-handel låtit undersöka vad som har skett och är glada över att de har kommit fram till slutsasen att detta utskick inte är kopplat till hur tryggt ett köp är för konsumenten. Vår sajt har högsta möjliga säkerhet och trygghet genom våra villkor samt heltäckande SSL-kryptering via VeriSign.

Det sägs att ni nu flyttat er Trygg E-handelslogotyp och den verkar även vara olänkad i dagsläget, vill ni inte skylta med denna på grund av klagomålen?

Detta stämmer inte alls. Vi är stolta över vår trygg e-handelscertifiering och att logotypen har hoppat runt lite på sajten eller försvunnit vid korta perioder beror på att vi precis har gjort en omfattande facelift av sajtens utseende och fortfarande jobbar på att få allting på plats.

Hur har detta misstag påverkat er och hur ser BangerHead på framtiden?

Nu vänder vi blad och siktar blickarna framåt. Bangerhead har vuxit väldigt starkt på sistone. Vi har ökat med flera tusen artiklar och slagit rekord varje månad sedan i juli och julhandeln har satt igång med ordentlig fart. Vi har sedan starten haft över 30 000 nöjda kunder och jobbar vidare mot målet att bli sveriges ledande butik för skönhet på nätet!


 

Vi tackar Per Sköld för att han tog sig tid att svara på våra frågor. Vi frågade även om de företag som varit involverade i utskicket och vem som gett dem listan, något som BangerHead inte vill kommentera. Detta eftersom de anser det vara oseriöst att lämna ut företag de arbetar med.

 

Relaterade nyheter:
Spammar BangerHead folk via stulen e-postlista?
Trygg E-handel och BangerHeads certifikat

Annons